
cefc	
  
	
  
PM20140508	
  
Press	
  Meeting	
  May	
  8,	
  2014	
  
	
  
Politics	
  
	
  
1. Attendants	
  of	
  the	
  Tiananmen	
  Seminar	
  detained	
  

• Last	
  weekend,	
  a	
  group	
  of	
  academic	
  and	
  activists	
  (参加讨论的有：崔卫
平、郭于华、郝建、胡石根、黎学文、梁晓燕、刘荻、浦志强、秦晖

、王东成、吴伟、徐友渔、野夫、张先玲、周枫。因事未能到场的书

面发言者有：陈子明、贺卫方、慕容雪村、王小山)	
  gathered	
  in	
  a	
  
seminar,	
  held	
  to	
  commemorate	
  the	
  1989	
  crackdown	
  as	
  well	
  as	
  
“explore	
  its	
  implications	
  and	
  consequences	
  and	
  call	
  for	
  an	
  
investigation	
  into	
  the	
  truth	
  of	
  June	
  4”.	
  	
  

i. “与会者认为，虽然对于六四事件的原因、性质、意义的评价
人们或有不同，但现在可以肯定的是，六四不是“暴乱”，对

手无寸铁的群众开枪于天理国法所不容，基于“暴乱”所实

施的一切处罚应予取消、纠正和赔偿。一些发言者指出，

六四镇压的暴行埋下了今日社会乱象的祸根，权力的滥用

、对群众的欺压、对贪污腐败的纵容，对公平正义的罔顾

等等，这些中国社会制度固有的弊端都因六四镇压而变本加

厉，不可收拾，中国今日和未来要重振社会风气和德行，必须

深挖六四根源。一些会议参加者强调，我们不需要请求当局为

六四平反，裁决与评判罪与非罪、是非对错的权利，并不掌握

在当权者手中。我们所要求和正在做的，是调查事件真相，

还原历史本来面目，在此基础上实现社会转型正义，弥合

民族创伤。”1	
  
• Participants	
  have	
  also	
  been	
  detained	
  or	
  questioned.	
  Among	
  them	
  is	
  

the	
  human	
  rights	
  lawyer	
  Pu	
  Zhiqiang	
  who	
  was	
  placed	
  in	
  criminal	
  
detention	
  since	
  Tuesday.	
  Pu	
  defended	
  various	
  activists	
  in	
  the	
  past,	
  and	
  
had	
  participated	
  in	
  the	
  Tiananmen	
  Movement	
  in	
  1989.	
  	
  

• CDT	
  comments:	
  “The	
  use	
  of	
  disturbance	
  charges	
  in	
  political	
  cases	
  
has	
  become	
  increasingly	
  common	
  in	
  recent	
  months.	
  They	
  may	
  not	
  
lead	
  to	
  trial	
  for	
  Pu,	
  however:	
  police	
  appear	
  to	
  have	
  been	
  using	
  30-­day	
  
criminal	
  detentions	
  as	
  a	
  convenient	
  means	
  of	
  holding	
  activists	
  
and	
  petitioners	
  even	
  in	
  cases	
  where	
  there	
  is	
  no	
  intention	
  of	
  
eventual	
  prosecution.	
  Waiting	
  until	
  Tuesday	
  to	
  begin	
  his	
  
detention	
  will	
  allow	
  them	
  to	
  hold	
  him	
  until	
  June	
  5th,	
  the	
  day	
  after	
  
the	
  anniversary.”2	
  

• The	
  Telegraph’s	
  Malcolm	
  Moore	
  described	
  other	
  measures	
  taken	
  by	
  
authorities	
  ahead	
  of	
  the	
  anniversary,	
  including	
  the	
  apparent	
  detention	
  

                                                 
1 China in Perspective, 
http://www.chinainperspective.com/ArtShow.aspx?AID=25587  
2 China Digital Times, http://chinadigitaltimes.net/2014/05/rights-lawyer-among-
several-held-tiananmen-seminar/  



of	
  founder	
  of	
  Tiananmen	
  Mothers	
  Ding	
  Zilin,	
  film	
  maker	
  He	
  Yang	
  and	
  
veteran	
  journalist	
  Gao	
  Yu.3	
  Fei	
  Chang	
  Dao	
  pointed	
  that	
  Baidu’s	
  
Wikipedia-­‐like	
  Baike	
  site	
  has	
  no	
  entry	
  for	
  the	
  year	
  19894,	
  while	
  at	
  
PRI’s	
  The	
  World,	
  Matthew	
  Bell	
  reported	
  that	
  even	
  Chinese	
  students	
  
in	
  the	
  U.S.	
  feel	
  they	
  must	
  approach	
  the	
  subject	
  with	
  caution5.	
  

• Meanwhile,	
  in	
  Hong	
  Kong,	
  where	
  June	
  Fourth	
  commemoration	
  is	
  an	
  
annual	
  event,	
  there	
  is	
  controversy	
  surrounding	
  the	
  official	
  opening	
  of	
  
the	
  June	
  4	
  Memorial	
  Museum	
  in	
  Tsim	
  Sha	
  Tsui	
  

i. The	
  museum	
  is	
  sponsored	
  by	
  the	
  Hong	
  Kong	
  Alliance	
  in	
  
Support	
  of	
  Patriotic	
  Democratic	
  Movements	
  of	
  China,	
  who	
  hope	
  
the	
  museum	
  will	
  educate	
  young	
  mainlanders,	
  many	
  of	
  whom	
  
remain	
  largely	
  unaware	
  of	
  June	
  4th.	
  The	
  AFP	
  reported	
  last	
  
weekend	
  from	
  Tsim	
  Sha	
  Tsui,	
  where	
  tension	
  between	
  pro-­‐
Beijing	
  protestors	
  and	
  museum	
  supporters	
  was	
  on	
  display.	
  
“The	
  opening	
  was	
  disrupted	
  by	
  more	
  than	
  a	
  dozen	
  pro-­‐China	
  
placard-­‐wielding	
  protesters,	
  who	
  call	
  themselves	
  the	
  6.4	
  Truth	
  
group,	
  who	
  shouted	
  at	
  organisers	
  outside	
  the	
  building,	
  calling	
  
them	
  “traitors”.6	
  	
  

ii. SCMP	
  notes	
  that	
  neighboring	
  property	
  owners	
  in	
  Tsim	
  Sha	
  
Tsui’s	
  Foo	
  Hoo	
  Centre	
  are	
  seeking	
  a	
  court-­ordered	
  closure	
  of	
  
the	
  memorial.	
  “In	
  a	
  writ,	
  they	
  say	
  the	
  fifth	
  storey	
  of	
  the	
  Foo	
  
Hoo	
  Centre,	
  now	
  occupied	
  by	
  the	
  June	
  4	
  Museum,	
  is	
  among	
  the	
  
floors	
  that	
  cannot	
  be	
  used	
  for	
  memorial	
  or	
  exhibition	
  
purposes	
  under	
  the	
  building’s	
  deeds.	
  But	
  Alliance	
  
spokesman	
  said	
  that	
  “lawyers	
  had	
  advised	
  that	
  the	
  operation	
  of	
  
the	
  museum	
  complied	
  with	
  the	
  model	
  of	
  a	
  commercial	
  
building”,	
  calling	
  the	
  opposition	
  a	
  sign	
  of	
  political	
  suppression.7	
  

	
  
2. Guangzhou	
  railway	
  station	
  stabbing	
  and	
  Xinjiang	
  railway	
  station	
  explosion	
  

• Six	
  were	
  injured	
  in	
  a	
  knife	
  attack	
  late	
  Tuesday	
  morning	
  outside	
  a	
  
railway	
  station	
  in	
  Guangzhou,	
  according	
  to	
  Xinhua	
  News.	
  This	
  marked	
  
the	
  third	
  violent	
  stabbing	
  at	
  a	
  major	
  Chinese	
  railway	
  station	
  in	
  recent	
  
months.	
  Xinhua’s	
  report	
  on	
  the	
  incident	
  didn’t	
  attribute	
  the	
  attack	
  
to	
  any	
  group	
  or	
  give	
  a	
  possible	
  motive.8	
  Later,	
  Xinhua	
  has	
  corrected	
  
initial	
  reports	
  claiming	
  that	
  multiple	
  attackers	
  were	
  involved,	
  and	
  now	
  

                                                 
3 Telegraph, 
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/china/10794880/Tiananmen-
Square-Chinese-police-try-to-silence-25th-anniversary.html  
4 Fei Chang Dao, http://blog.feichangdao.com/2014/05/25-years-after-tiananmen-
baidus.html  
5 PRI, http://www.pri.org/stories/2014-05-02/discussing-tiananmen-square-still-risky-
after-25-years-even-chinese-students-us  
6 The Age, http://www.theage.com.au/world/worlds-first-tiananmen-museum-opens-
in-hong-kong-20140427-zr0cq.html  
7 SCMP, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1500034/property-owners-
seek-injunction-block-june-4-memorial-museum  
8 Bloomberg, www.bloomberg.com/news/2014-05-06/knife-wielding-attackers-
wound-six-at-south-china-rail-station.html  



attributes	
  the	
  assault	
  to	
  a	
  single	
  knife-­‐wielding	
  suspect	
  with	
  no	
  
explanation	
  of	
  the	
  inconsistency.	
  The	
  most	
  recent	
  official	
  report	
  still	
  
doesn’t	
  identify	
  the	
  attacker’s	
  group	
  or	
  ethnic	
  affiliations	
  or	
  region	
  of	
  
origin.	
  

• Less	
  than	
  a	
  week	
  before	
  the	
  knife	
  attack,	
  an	
  explosion	
  at	
  the	
  Urumqi,	
  
Xinjiang	
  train	
  station	
  killed	
  the	
  two	
  alleged	
  perpetrators,	
  a	
  bystander,	
  
and	
  left	
  79	
  injured.	
  That	
  attack	
  took	
  place	
  as	
  President	
  Xi	
  Jinping	
  
was	
  closing	
  his	
  first	
  official	
  trip	
  to	
  a	
  restive	
  region	
  he	
  labeled	
  as	
  
the	
  “frontline	
  against	
  terrorism”.	
  	
  In	
  early	
  March,	
  a	
  knife	
  attack	
  at	
  
the	
  Kunming,	
  Yunnan	
  railway	
  station	
  left	
  29	
  dead	
  and	
  more	
  than	
  100	
  
injured.	
  Both	
  the	
  Urumqi	
  and	
  Kunming	
  attacks	
  have	
  been	
  labeled	
  
“terrorist	
  attacks.”	
  Last	
  week	
  Xi	
  Jinping	
  called	
  for	
  “decisive”	
  
counterterrorism	
  action, saying that China must prepare itself for a long-
term fight against what he called separatist forces in Xinjiang.9.	
  He	
  said	
  
that	
  “the	
  battle	
  to	
  combat	
  violence	
  and	
  terrorism	
  will	
  not	
  allow	
  
even	
  a	
  moment	
  of	
  slackness,	
  and	
  decisive	
  actions	
  must	
  be	
  taken	
  
to	
  resolutely	
  suppress	
  the	
  terrorists’	
  rampant	
  momentum.”	
  That	
  
social	
  stability	
  should	
  be	
  properly	
  ensured,	
  Xi	
  said,	
  adding	
  that	
  
measures	
  should	
  be	
  taken	
  to	
  safeguard	
  the	
  security	
  of	
  people	
  of	
  all	
  
ethnic	
  groups	
  and	
  the	
  order	
  of	
  their	
  normal	
  life	
  and	
  work.10	
  

i. As	
  unrest	
  grows	
  in	
  the	
  Xinjiang,	
  observers,	
  including	
  those	
  
from	
  the	
  state	
  media,	
  have	
  noted	
  that	
  Xi	
  Jinping	
  has	
  reoriented	
  
the	
  region’s	
  policy	
  from	
  one	
  focused	
  primarily	
  on	
  
economic	
  development	
  to	
  one	
  that	
  also	
  emphasizes	
  social	
  
stability.11	
  

ii. The	
  New	
  York	
  Times	
  reports	
  a	
  duality	
  in	
  Xi’s	
  demeanor	
  
during	
  his	
  Xinjiang	
  trip	
  that	
  directly	
  mirrors	
  Beijing’s	
  policy:	
  
“Photographs	
  and	
  television	
  footage	
  showed	
  Mr.	
  Xi	
  as	
  an	
  
amiable	
  figure,	
  chatting	
  with	
  Uighurs	
  and	
  officials	
  around	
  a	
  
table	
  sporting	
  baked	
  flatbread	
  and	
  local	
  snacks.	
  They	
  showed	
  
him	
  smiling	
  with	
  a	
  group	
  of	
  Uighur	
  schoolchildren.	
  They	
  
showed	
  him	
  wearing	
  the	
  distinctive,	
  four-­‐cornered	
  “doppa”	
  cap	
  
worn	
  by	
  many	
  Uighur	
  men.	
  Yet	
  they	
  also	
  showed	
  Mr.	
  Xi	
  
inspecting	
  security	
  troops	
  in	
  protective	
  helmets	
  and	
  vests,	
  
and	
  examining	
  spears,	
  clubs	
  and	
  other	
  weapons.”	
  It	
  highlights	
  
Beijing’s	
  policy	
  on	
  integration,	
  which	
  he	
  calls	
  “ethnic	
  
cohesion”:	
  “During	
  his	
  visit,	
  Mr.	
  Xi	
  indicated	
  that	
  he	
  saw	
  
greater	
  integration	
  of	
  Uighurs	
  as	
  a	
  solution	
  to	
  discontent,	
  
not	
  as	
  its	
  cause.	
  The	
  Chinese	
  government	
  sees	
  the	
  growing	
  
ethnic	
  violence	
  in	
  Xinjiang	
  as	
  emanating	
  from	
  fanaticism	
  
sponsored	
  from	
  abroad,	
  not	
  from	
  its	
  own	
  policy	
  failures.	
  Mr.	
  Xi	
  

                                                 
9 The New York Times, http://sinosphere.blogs.nytimes.com/2014/05/06/another-
violent-attack-at-railway-station-in-china/?_php=true&_type=blogs&_r=0; China 
Digital Times, http://chinadigitaltimes.net/2014/04/xi-jinping-visits-xinjiang-
frontline-terror/   
10 China Daily, http://usa.chinadaily.com.cn/china/2014-05/01/content_17478522.htm  
11 Global Times, http://www.globaltimes.cn/content/836495.shtml#.Us7r9qWTPFJ  



visited	
  a	
  bilingual	
  school,	
  where	
  Uighur	
  children	
  were	
  being	
  
taught	
  in	
  Mandarin	
  as	
  well	
  as	
  their	
  own	
  language.”	
  

iii. The	
  Wall	
  Street	
  Journal’s	
  coverage	
  of	
  Xi’s	
  trip	
  and	
  his	
  anti-­‐
terrorism	
  posture	
  in	
  the	
  preceding	
  weeks	
  compares	
  the	
  
Chinese	
  president	
  to	
  an	
  ex-­U.S.	
  president	
  so	
  associated	
  with	
  
fighting	
  terrorism:	
  “Xi	
  Jinping	
  is	
  taking	
  a	
  page	
  out	
  of	
  George	
  
W.	
  Bush’s	
  playbook….	
  The	
  government	
  must	
  “make	
  terrorists	
  
like	
  rats	
  scurrying	
  across	
  a	
  street,	
  with	
  everybody	
  shouting	
  
“beat	
  them!”	
  the	
  official	
  Xinhua	
  news	
  agency	
  quoted	
  Mr.	
  Xi	
  as	
  
saying	
  ahead	
  of	
  a	
  recent	
  trip	
  to	
  the	
  at-­‐times	
  turbulent	
  city	
  of	
  
Kashgar.”12	
  

iv. The	
  New	
  York	
  Times	
  surveys	
  opinions	
  on	
  the	
  possible	
  
significance	
  of	
  the	
  attack	
  coinciding	
  with	
  Xi’s	
  Xinjiang	
  trip.	
  
Most	
  see	
  it	
  as	
  an	
  attack	
  that	
  wished	
  to	
  challenge	
  Xi	
  and	
  the	
  
Chinese	
  government.	
  Nicholas	
  Bequelin,	
  a	
  Hong	
  Kong-­‐based	
  
senior	
  researcher	
  for	
  Human	
  Rights	
  Watch,	
  thought	
  it	
  was	
  
also	
  directed	
  at	
  the	
  presence	
  of	
  Han	
  majority	
  in	
  Xinjiang,	
  
as	
  the	
  attack	
  came	
  as	
  a	
  train	
  from	
  Chengdu,	
  the	
  capital	
  of	
  
Sichuan	
  Province,	
  in	
  southwest	
  China,	
  carrying	
  migrant	
  
workers	
  belonging	
  China’s	
  dominant	
  Han	
  majority	
  into	
  
Xinjiang,	
  whose	
  presence	
  has	
  stoked	
  resentment	
  among	
  the	
  
native	
  Uighurs.	
  He	
  added	
  that	
  “if	
  this	
  is	
  a	
  political	
  act	
  and	
  a	
  
deliberate	
  Uighur	
  attack,	
  then	
  it’s	
  profoundly	
  significant	
  
because	
  that’s	
  a	
  direct	
  challenge,	
  and	
  it’s	
  also	
  a	
  huge	
  loss	
  of	
  
face	
  for	
  Xi	
  Jinping…	
  It	
  completely	
  defeats	
  the	
  purpose	
  —	
  he	
  
spent	
  four	
  days	
  beating	
  the	
  drum	
  of	
  counterterrorism,	
  
saying	
  the	
  center	
  will	
  be	
  tough,	
  and	
  using	
  very	
  martial,	
  
warlike	
  language.	
  And	
  then	
  in	
  the	
  middle	
  of	
  the	
  capital,	
  
you	
  have	
  this	
  bomb	
  exploding.”13	
  

• New	
  strategies	
  in	
  Xinjiang?	
  
i. Aljazeera	
  reports	
  that	
  Chinese	
  authorities	
  in	
  the	
  Xinjiang	
  
Uyghur	
  Autonomous	
  Region	
  are	
  now	
  offering	
  financial	
  
rewards	
  to	
  those	
  who	
  report	
  on	
  their	
  neighbors’	
  religious	
  
or	
  “separatist”	
  activities:	
  “Informants	
  in	
  parts	
  of	
  Xinjiang’s	
  
Aksu	
  prefecture,	
  an	
  epicenter	
  of	
  the	
  region’s	
  ethnic	
  tensions,	
  
can	
  earn	
  anywhere	
  from	
  $8	
  to	
  $8,000	
  for	
  reporting	
  their	
  
neighbors’	
  illegal	
  religious	
  or	
  “separatist	
  activity”	
  —	
  which	
  
can	
  now	
  include	
  facial	
  hair,	
  according	
  to	
  Chinese	
  newspaper	
  
The	
  Global	
  Times.	
  “That’s	
  a	
  lot	
  of	
  money	
  for	
  Uighurs	
  in	
  the	
  
south	
  [of	
  the	
  region].	
  There	
  they	
  are	
  very	
  poor.	
  This	
  is	
  an	
  
incentive	
  to	
  betray	
  their	
  fellow	
  Uighurs	
  to	
  get	
  some	
  financial	
  

                                                 
12 The Wall Street Journal, http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2014/04/29/shades-of-
george-w-bush-in-xi-jinpings-anti-terror-campaign/  
13 The New York Times, http://www.nytimes.com/2014/05/02/world/asia/chinas-
leader-warns-of-long-term-terror-fight-after-blast.html  



gain,”	
  Alim	
  Seytoff,	
  spokesman	
  for	
  the	
  Uighur	
  rights	
  advocacy	
  
group	
  World	
  Uyghur	
  Congress	
  (WUC),	
  told	
  Al	
  Jazeera.”14	
  

ii. Global	
  Times	
  has	
  more	
  details	
  on	
  the	
  new	
  regulations:	
  
“Whistle-­‐blowers	
  can	
  report	
  to	
  the	
  public	
  security	
  department	
  
or	
  the	
  county-­‐level	
  commission	
  of	
  political	
  and	
  legal	
  affairs	
  
about	
  suspect	
  and	
  illegal	
  activities	
  in	
  order	
  to	
  prevent	
  and	
  
combat	
  crimes	
  and	
  maintain	
  social	
  stability	
  [...]	
  Particularly,	
  a	
  
reward	
  from	
  5,000	
  yuan	
  to	
  50,000	
  yuan	
  could	
  be	
  given	
  to	
  
whistle-­‐blowers	
  of	
  activities	
  including	
  separatism	
  preaching	
  
and	
  training	
  for	
  terror	
  attacks.	
  The	
  reward	
  will	
  also	
  go	
  to	
  those	
  
who	
  report	
  intelligence	
  of	
  reactionary	
  organizations	
  overseas	
  
or	
  activities	
  to	
  provoke	
  conflicts	
  between	
  religious	
  sects.”15	
  

iii. The	
  Wall	
  Street	
  Journal	
  quotes	
  an	
  expert	
  who	
  thinks	
  a	
  new	
  
antiterrorism	
  law	
  will	
  soon	
  be	
  implemented:	
  “Tougher	
  
policies	
  are	
  likely	
  on	
  the	
  way,	
  according	
  to	
  Li	
  Wei,	
  an	
  
antiterrorism	
  expert	
  with	
  the	
  China	
  Institutes	
  of	
  Contemporary	
  
International	
  Relations,	
  who	
  pointed	
  to	
  an	
  antiterrorism	
  law	
  
that	
  has	
  been	
  considered	
  since	
  2005	
  and	
  would	
  aim	
  to	
  better	
  
demarcate	
  responsibilities	
  among	
  security	
  forces.”16	
  

• Stepping	
  up	
  anti-­‐terrorism	
  effort?	
  
i. The	
  first	
  National	
  Security	
  Blue	
  Paper	
  (中国国家安全研究报
告(2014)),	
  written	
  by	
  國際關係學院國際戰略與安全研究中心	
  	
  
and	
  released	
  a	
  few	
  days	
  ago,	
  warned	
  that	
  government	
  
agencies,	
  military	
  and	
  police	
  could	
  become	
  likely	
  targets	
  of	
  
terrorist	
  attack.	
  The	
  report	
  also	
  said	
  that	
  the	
  infiltration	
  of	
  
external	
  forces	
  in	
  religions	
  could	
  be	
  a	
  threat	
  to	
  belief	
  in	
  
socialism.17	
  	
  

ii. Public	
  Security	
  Deputy	
  Minister	
  Fu	
  Zhenhua	
  led	
  a	
  number	
  of	
  
Beijing	
  public	
  security	
  officials	
  to	
  check	
  security	
  measures	
  in	
  
Beijing	
  railway	
  stations,	
  ordering	
  officials	
  to	
  do	
  the	
  same	
  in	
  
other	
  cities.18	
  

	
  
3. Press	
  censorship	
  and	
  the	
  state	
  of	
  foreign	
  media	
  in	
  China	
  

• Howard	
  W.	
  French,	
  a	
  former	
  NYT	
  China	
  journalist,	
  tells	
  the	
  story	
  
behind	
  Bloomberg’s	
  recent	
  censorship	
  of	
  a	
  report	
  that	
  links	
  China’s	
  
elite	
  politicians	
  to	
  a	
  wealthy	
  Chinese	
  businessman,	
  which	
  dealt	
  a	
  huge	
  
blow	
  to	
  Bloomberg’s	
  China	
  newsroom.	
  The	
  article	
  talks	
  about	
  how	
  
Bloomberg,	
  following	
  the	
  award-­‐winning	
  China	
  reports	
  by	
  the	
  WSJ	
  

                                                 
14 Al Jazeera, http://america.aljazeera.com/articles/2014/4/25/china-xinjiang-
authoritiesofferthousandstofacialhairinformants.html  
15 Global Times, 
http://www.globaltimes.cn/content/856497.shtml?utm_content=buffer5d542&utm_m
edium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer#.U1pN7F4oe5z  
16 The Wall Street Journal, 
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702304831304579544930818400
044?mg=reno64-wsj 
17 Caijing, http://politics.caijing.com.cn/2014-05-07/114158494.html  
18 Caijing, http://politics.caijing.com.cn/2014-05-07/114158290.html  



and	
  NYT,	
  competed	
  against	
  the	
  other	
  two	
  new	
  agencies	
  for	
  more	
  
groundbreaking	
  journalism	
  in	
  China.	
  The	
  team	
  produced	
  a	
  report	
  on	
  
the	
  wealth	
  of	
  Xi	
  Jinping’s	
  family,	
  which	
  angered	
  the	
  Chinese	
  
government	
  and	
  led	
  to	
  the	
  financial	
  company’s	
  later	
  censorship	
  of	
  
another	
  potentially	
  groundbreaking	
  report,	
  due	
  to	
  its	
  concern	
  over	
  its	
  
terminal	
  sales	
  in	
  China.	
  “A	
  step	
  away	
  from	
  Bloomberg’s	
  troubles,	
  
something	
  far	
  larger	
  is	
  at	
  stake:	
  the	
  ongoing	
  struggle	
  between	
  
authoritarian	
  China,	
  an	
  incipient	
  superpower,	
  and	
  the	
  
international	
  media	
  over	
  control	
  of	
  news	
  in	
  a	
  country	
  that	
  is	
  not	
  
only	
  the	
  world’s	
  most	
  populous	
  but	
  will	
  soon	
  be	
  its	
  largest	
  
economy.	
  …What	
  may	
  be	
  most	
  critically	
  at	
  issue	
  is	
  the	
  fate	
  of	
  any	
  
independent	
  muckraking	
  reporting	
  from	
  China,	
  a	
  recent	
  
innovation	
  born	
  of	
  intense	
  competition	
  between	
  rival	
  American	
  
news	
  organizations	
  just	
  two	
  years	
  ago…. The	
  anticipated	
  
prosecution	
  of	
  Zhou	
  will	
  test	
  China’s	
  ability	
  to	
  control	
  the	
  narrative	
  
about	
  official	
  corruption	
  in	
  the	
  country,	
  particularly	
  if	
  the	
  
international	
  media	
  continues	
  to	
  take	
  an	
  investigative	
  approach	
  
to	
  coverage.“	
  The	
  article	
  express	
  worries	
  that	
  Bloomberg	
  will	
  bow	
  
down	
  to	
  Chinese	
  pressure	
  and	
  downsize	
  its	
  investigative	
  work	
  on	
  
Chinese	
  corruption	
  in	
  the	
  future.19	
  	
  

• At	
  Aeon,	
  Leslie	
  Anne	
  Jones	
  recounts	
  her	
  personal	
  experiences	
  with	
  
Chinese	
  censorship	
  at	
  a	
  Shanghai	
  “expat	
  rag”:	
  “There	
  were	
  obvious	
  
things	
  we	
  couldn’t	
  write	
  about:	
  Taiwan,	
  Tibet,	
  Tiananmen.	
  Other	
  
requirements	
  were	
  subtler.	
  Always	
  Chinese	
  mainland,	
  never	
  mainland	
  
China.	
  We	
  weren’t	
  allowed	
  even	
  to	
  write	
  ‘gay’	
  in	
  a	
  listing	
  for	
  a	
  gay	
  bar,	
  
but	
  one	
  competitor	
  had	
  a	
  regular	
  LGBT	
  column	
  (different	
  censors,	
  
different	
  rules).	
  This	
  inconsistency	
  works	
  in	
  the	
  system’s	
  favour.	
  Lack	
  
of	
  definitive	
  guidelines	
  induces	
  self-­censorship.	
  Our	
  censors	
  also	
  
exhibited	
  periodic	
  paranoia:	
  once	
  we	
  had	
  to	
  modify	
  a	
  fact	
  box	
  that	
  
read:	
  ‘64	
  Chinese	
  people	
  made	
  the	
  Forbes	
  Billionaires	
  List’,	
  because	
  
they	
  thought	
  the	
  design	
  of	
  the	
  6	
  and	
  the	
  4	
  was	
  a	
  coded	
  reference	
  to	
  
June	
  4th,	
  the	
  anniversary	
  of	
  the	
  military	
  crackdown	
  on	
  the	
  pro-­‐
democracy	
  demonstrations	
  of	
  1989	
  –	
  unmentionable	
  of	
  
unmentionables.	
  […]	
  Anyone	
  who	
  has	
  worked	
  with	
  Chinese	
  
censorship	
  long	
  enough	
  knows	
  there’s	
  an	
  implicit	
  contract.	
  You	
  don’t	
  
acknowledge	
  your	
  experience	
  was	
  manufactured,	
  and	
  you	
  don’t	
  
report	
  on	
  the	
  truth	
  that	
  slipped	
  through	
  the	
  PR	
  machine.	
  Censorship	
  
doesn’t	
  just	
  police	
  a	
  finite	
  set	
  of	
  unmentionables,	
  the	
  point	
  is	
  to	
  
control	
  ideas.”20	
  

• The	
  trend	
  is	
  summed	
  up	
  by	
  a	
  recent	
  Economist	
  article,	
  which	
  added	
  a	
  
tweet	
  from	
  a	
  CNN	
  reporter.	
  “The	
  pressure	
  will	
  keep	
  being	
  applied,	
  
though,	
  and	
  at	
  least	
  some	
  of	
  those	
  who	
  are	
  tempted	
  by	
  the	
  China	
  
market	
  will	
  respond	
  accordingly.	
  Kristie	
  Lu	
  Stout,	
  a	
  presenter	
  for	
  CNN	
  
in	
  Hong	
  Kong,	
  tweeted	
  on	
  March	
  31st	
  about	
  what	
  happened	
  when	
  
she	
  asked	
  a	
  roomful	
  of	
  MBA	
  students	
  whether	
  they	
  would	
  “spike	
  

                                                 
19 Columbia Journalism Review, 
http://www.cjr.org/feature/bloombergs_folly.php?page=all  
20 Aeon, http://aeon.co/magazine/living-together/how-self-censorship-works-in-china/  



a	
  critical	
  China	
  story	
  to	
  secure	
  market	
  access?”	
  The	
  answer,	
  she	
  
wrote,	
  was	
  a	
  “resounding	
  yes”.	
  “21	
  

• At	
  the	
  China	
  Media	
  Project,	
  Chang	
  Ping	
  examines	
  the	
  implications	
  of	
  
the	
  case	
  of	
  Wei	
  Yinin,	
  the	
  deputy	
  chief	
  of	
  the	
  Haikou	
  City	
  Public	
  
Security	
  Department,	
  whose	
  name	
  was	
  obscured	
  in	
  the	
  press	
  after	
  he	
  
was	
  charged	
  with	
  corruption:	
  “But	
  one	
  thing	
  no	
  media	
  inside	
  China	
  
bothered	
  to	
  talk	
  about	
  was	
  the	
  fact	
  that	
  this	
  was	
  a	
  case	
  of	
  corruption	
  
in	
  which	
  the	
  power	
  to	
  control	
  the	
  press	
  (舆论监控)	
  was	
  abused	
  —	
  
and	
  the	
  case	
  should	
  prompt	
  deeper	
  reflection	
  on	
  corruption	
  of	
  the	
  
propaganda	
  system	
  itself.	
  The	
  court	
  found	
  that	
  Wei	
  Yining	
  had	
  used	
  
“the	
  convenience	
  of	
  his	
  position,”	
  with	
  the	
  power	
  to	
  control	
  the	
  
internet,	
  to	
  delete	
  more	
  than	
  280	
  internet	
  posts	
  in	
  exchange	
  for	
  
around	
  700,000	
  yuan.	
  The	
  bribe	
  payers	
  were	
  11	
  web	
  police	
  from	
  the	
  
public	
  security	
  bureaus	
  of	
  11	
  local	
  cities	
  in	
  6	
  provinces.	
  They	
  were	
  
responsible	
  [to	
  their	
  local	
  superiors]	
  for	
  removing	
  posts	
  on	
  two	
  major	
  
Haikou-­‐based	
  websites	
  that	
  was	
  detrimental	
  to	
  the	
  image	
  of	
  their	
  local	
  
governments.	
  They	
  would	
  pay	
  up,	
  and	
  Wei	
  Yining	
  would	
  send	
  down	
  
an	
  order	
  for	
  the	
  posts	
  to	
  be	
  deleted... The	
  Wei	
  Yining	
  case	
  makes	
  
clear	
  just	
  how	
  much	
  room	
  there	
  is	
  for	
  corruption	
  in	
  the	
  execution	
  
of	
  ostensible	
  official	
  business.	
  It	
  is	
  now	
  routine	
  practice	
  for	
  local	
  
governments	
  to	
  pay	
  for	
  the	
  removal	
  of	
  criticism	
  or	
  for	
  the	
  
promotion	
  of	
  laudatory	
  coverage.”22	
  

• Former	
  New	
  Yorker	
  China	
  correspondent	
  Evan	
  Osnos	
  will	
  have	
  his	
  
book	
  “The	
  Age	
  of	
  Ambition:	
  Chasing	
  Fortune,	
  Truth,	
  and	
  Faith	
  in	
  the	
  
New	
  China”	
  published	
  next	
  week.	
  At	
  The	
  New	
  York	
  Times,	
  Osnos	
  
explains	
  why	
  he	
  decided	
  against	
  publishing	
  his	
  new	
  book	
  in	
  Mainland	
  
China:	
  “A	
  foreign	
  author	
  who	
  wants	
  to	
  publish	
  in	
  China	
  can	
  find	
  many	
  
reasons	
  to	
  tolerate	
  the	
  demands	
  for	
  censorship.	
  …	
  As	
  a	
  writer,	
  it	
  is	
  
tempting	
  to	
  rationalize	
  the	
  discomfort	
  by	
  emphasizing	
  the	
  
percentage	
  of	
  the	
  book	
  that	
  survives	
  the	
  cuts,	
  rather	
  than	
  the	
  
percentage	
  that	
  is	
  censored.	
  …	
  but	
  altering	
  the	
  proportions	
  of	
  a	
  
portrait	
  of	
  China	
  gives	
  a	
  false	
  reflection	
  of	
  how	
  China	
  appears	
  to	
  
the	
  world	
  at	
  a	
  moment	
  when	
  it	
  is	
  making	
  fundamental	
  choices	
  
about	
  what	
  kind	
  of	
  country	
  it	
  will	
  become.	
  In	
  the	
  end,	
  I	
  decided	
  not	
  
to	
  publish	
  my	
  book	
  in	
  mainland	
  China.	
  (It	
  will	
  be	
  available	
  to	
  Chinese	
  
readers	
  from	
  a	
  publisher	
  in	
  Taiwan.)	
  To	
  produce	
  a	
  “special	
  version”	
  
that	
  plays	
  down	
  dissent,	
  trims	
  the	
  Great	
  Leap	
  Forward,	
  and	
  recites	
  the	
  
official	
  history	
  of	
  Bo	
  Xilai’s	
  corruption	
  would	
  not	
  help	
  Chinese	
  readers.	
  
On	
  the	
  contrary,	
  it	
  would	
  endorse	
  a	
  false	
  image	
  of	
  the	
  past	
  and	
  
present.”23	
  

• Reader’s	
  Digest	
  has	
  removed	
  Australian	
  novelist	
  LA	
  Larkin’s	
  Thirst	
  
from	
  its	
  anthology	
  of	
  condensed	
  novels	
  in	
  order	
  to	
  maintain	
  a	
  cheap	
  
publishing	
  deal	
  with	
  a	
  Chinese	
  printing	
  firm	
  that	
  refused	
  to	
  print	
  

                                                 
21 Economist, http://www.economist.com/blogs/analects/2014/03/chinas-censorship-
leverage#sthash.S9wO2O1D.dpbs  
22 China Media Project, http://cmp.hku.hk/2014/05/02/35286/  
23 The New York Times, http://www.nytimes.com/2014/05/03/opinion/sunday/chinas-
censored-world.html?_r=1  



Larkin’s	
  work	
  due	
  to	
  its	
  reference	
  to	
  Falun	
  Gong	
  and	
  related	
  state	
  
oppression:	
  “State	
  oppression	
  in	
  China	
  is	
  not	
  a	
  major	
  theme	
  of	
  a	
  
novel	
  set	
  in	
  Antarctica.	
  But	
  Larkin	
  needed	
  to	
  provide	
  a	
  back	
  story	
  for	
  
Woo	
  and	
  a	
  link	
  between	
  her	
  and	
  the	
  villains	
  of	
  her	
  drama…. The	
  cost	
  
of	
  printing	
  makes	
  up	
  the	
  largest	
  part	
  of	
  the	
  price	
  of	
  book	
  production.	
  
Publishers	
  have	
  outsourced	
  manufacturing	
  to	
  China,	
  like	
  so	
  many	
  
other	
  industries	
  have	
  done.	
  The	
  printing	
  firm	
  noticed	
  the	
  heretical	
  
passages	
  in	
  Larkin’s	
  novel.	
  All	
  references	
  to	
  Falun	
  Gong	
  had	
  to	
  go,	
  it	
  
said,	
  as	
  did	
  all	
  references	
  to	
  agents	
  of	
  the	
  Chinese	
  state	
  engaging	
  in	
  
torture.	
  They	
  demanded	
  censorship,	
  even	
  though	
  the	
  book	
  was	
  a	
  
Reader’s	
  Digest	
  “worldwide	
  English	
  edition”	
  for	
  the	
  Indian	
  
subcontinent,	
  Australia,	
  New	
  Zealand,	
  Malaysia	
  and	
  Singapore	
  –	
  not,	
  
you	
  will	
  note,	
  for	
  China.”24	
  

	
  
4. China’s	
  Cyberporn	
  Crackdown	
  

• The	
  National	
  Office	
  Against	
  Pornographic	
  and	
  Illegal	
  Publications,	
  a	
  
branch	
  of	
  China’s	
  main	
  media	
  regulator,	
  recently	
  announced	
  a	
  new	
  
crackdown	
  on	
  pornographic	
  online	
  content,	
  called	
  “Cleaning	
  the	
  
Web	
  2014”	
  (扫黄打非·净网2014),	
  that	
  will	
  last	
  from	
  April	
  to	
  
November	
  2014.	
  According	
  to	
  the	
  announcement,	
  the	
  crackdown	
  
scope	
  will	
  include:	
  
i. The	
  cyberspace	
  raid	
  will	
  involve	
  thorough	
  checks	
  on	
  

websites,	
  search	
  engines	
  and	
  mobile	
  application	
  stores,	
  
Internet	
  TV	
  USB	
  sticks,	
  and	
  set-­top	
  boxes.	
  全面清查网上淫
秽色情信息。各地各有关部门对互联网站、搜索引擎、应用软

件商店等互联网信息服务提供者和网络电视棒、机顶盒等设备

，进行全面彻底清查。凡含有淫秽色情内容的文字、图片、视

频、广告等信息，一律立即予以删除。 

ii. 依法严惩制作传播淫秽色情信息的企业和人员。对制作传播淫
秽色情信息问题严重的网站、频道、栏目，坚决依法责令停业

整顿或予以关闭，依法依规吊销相关行政许可。对非法网站，

一律依法予以关闭或取消联网资格。	
  
• The	
  Global	
  Times	
  notes	
  that	
  this	
  is	
  essential	
  for	
  China’s	
  “cyber	
  

development,	
  quoting	
  Bu	
  Xiting,	
  an	
  official	
  at	
  the	
  Communication	
  
University	
  of	
  China,	
  who	
  “sees	
  the	
  campaign	
  as	
  a	
  sign	
  of	
  the	
  
government’s	
  determination	
  to	
  create	
  a	
  healthy	
  cyberspace”.25	
  	
  

• At	
  Foreign	
  Policy’s	
  Tea	
  Leaf	
  Nation,	
  Zhang	
  Jialong	
  warns	
  that	
  this	
  most	
  
recent	
  crackdown	
  has	
  little	
  to	
  do	
  with	
  porn,	
  and	
  much	
  to	
  do	
  with	
  
bolstering	
  the	
  party’s	
  new	
  media	
  influence:	
  “Chinese	
  authorities	
  
have	
  put	
  would-­‐be	
  free	
  speech	
  advocates	
  on	
  notice:	
  "Step	
  away	
  from	
  
the	
  computer.	
  As	
  an	
  April	
  14	
  article	
  in	
  Communist	
  Party-­‐run	
  news	
  
portal	
  Seeking	
  Truth	
  avers,	
  from	
  mid-­‐April	
  until	
  November,	
  
government	
  offices	
  nationwide	
  will	
  be	
  striking	
  out	
  at	
  online	
  media	
  in	
  
a	
  dedicated	
  campaign	
  called	
  “sweep	
  out	
  porn,	
  strike	
  at	
  rumors.”	
  An	
  

                                                 
24 Guardian, http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/mar/29/readers-digest-
chinese-stooge-censorship  
25 Global Times, http://www.globaltimes.cn/content/854927.shtml#.U08c8uZdWcB  



April	
  16	
  headline	
  on	
  state	
  news	
  service	
  Xinhua	
  declares	
  the	
  move	
  is	
  in	
  
response	
  to	
  “calls	
  from	
  people	
  in	
  all	
  walks	
  of	
  life.”	
  But	
  at	
  its	
  core,	
  this	
  
is	
  about	
  going	
  after	
  rumors	
  —	
  party	
  parlance	
  for	
  destabilizing	
  
falsehoods	
  	
  –	
  in	
  the	
  name	
  of	
  going	
  after	
  porn.	
  In	
  other	
  words,	
  it’s	
  
about	
  ensuring	
  that	
  party	
  organs,	
  and	
  not	
  the	
  Chinese	
  grassroots,	
  have	
  
the	
  loudest	
  voice	
  on	
  the	
  country’s	
  Internet.	
  This	
  latest	
  campaign	
  has	
  
been	
  months	
  in	
  the	
  making.	
  On	
  Feb.	
  5,	
  the	
  Central	
  Propaganda	
  
Department	
  (CPD),	
  the	
  party	
  organ	
  tasked	
  with	
  censorship	
  and	
  
information	
  dissemination,	
  ordered	
  an	
  investigation	
  of	
  “pornographic	
  
and	
  vulgar	
  information”	
  —	
  one	
  whose	
  main	
  target	
  was	
  actually	
  a	
  
variety	
  of	
  online	
  columns,	
  infographics,	
  and	
  trending	
  or	
  
recommended	
  reading.	
  Interpretation	
  of	
  the	
  actual	
  meaning	
  of	
  
“pornographic	
  and	
  vulgar	
  information,”	
  of	
  course,	
  rests	
  entirely	
  
with	
  the	
  CPD.	
  26	
  

• China	
  Digital	
  Times	
  noted	
  that	
  “while	
  pornography	
  sweeps	
  and	
  anti-­‐
vulgarity	
  operations	
  are	
  not	
  uncommon	
  in	
  China,	
  this	
  most	
  recent	
  
one	
  comes	
  amid	
  an	
  ongoing	
  central	
  government	
  campaign	
  to	
  
increase	
  control	
  of	
  the	
  Internet.	
  Over	
  the	
  past	
  year,	
  the	
  Xi	
  
administration	
  has	
  done	
  much	
  to	
  rein	
  in	
  online	
  public	
  opinion	
  by	
  
launching	
  rules	
  to	
  build	
  a	
  “favorable	
  online	
  environment”	
  and	
  
punishing	
  violators,	
  publicly	
  humiliating	
  influential	
  social	
  media	
  
users,	
  and	
  creating	
  a	
  legal	
  means	
  to	
  punish	
  broadly	
  defined	
  ‘rumor-­‐
mongers.’”27	
  

• Another	
  Tea	
  Leaf	
  Nation	
  article	
  said	
  the	
  campaign	
  might	
  be	
  backfiring:	
  
“The	
  Chinese	
  government's	
  latest	
  effort	
  to	
  bring	
  the	
  country's	
  social	
  
web	
  under	
  control	
  appears	
  to	
  be	
  backfiring.	
  A	
  new	
  phase	
  in	
  a	
  
government	
  crackdown	
  on	
  undesirable	
  online	
  content	
  announced	
  
March	
  28	
  -­‐-­‐	
  called	
  "sweep	
  out	
  yellow,	
  strike	
  at	
  rumors"	
  (the	
  former	
  
referring	
  to	
  pornography,	
  the	
  latter	
  including	
  opinion	
  contrary	
  to	
  the	
  
Communist	
  Party	
  line)	
  -­‐-­‐	
  has	
  become	
  a	
  hashtag	
  on	
  Sina	
  Weibo,	
  China's	
  
Twitter,	
  bearing	
  the	
  same	
  name.	
  It	
  appears	
  to	
  be	
  an	
  astroturf	
  
campaign:	
  authorities	
  have	
  encouraged	
  the	
  hashtag,	
  even	
  if	
  they	
  
did	
  not	
  generate	
  it,	
  by	
  inviting	
  netizens	
  to	
  get	
  in	
  on	
  the	
  anti-­porn	
  
action	
  through	
  "joint	
  monitoring	
  and	
  reporting."	
  And	
  join	
  they	
  
have,	
  by	
  labeling	
  not-­quite-­pornographic	
  material	
  with	
  that	
  tag	
  
in	
  what	
  looks	
  an	
  awful	
  lot	
  like	
  a	
  bid	
  to	
  taunt	
  censors.”	
  

• Recently,	
  state	
  media	
  has	
  published	
  a	
  number	
  of	
  articles	
  regarding	
  the	
  
need	
  for	
  “internet	
  management”.	
  For	
  example,	
  to	
  mark	
  the	
  20th	
  
anniversary	
  of	
  Internet	
  access	
  in	
  China,	
  Xinhua	
  published	
  an	
  editorial	
  
last	
  week	
  commending	
  the	
  coexistence	
  of	
  censorship—termed	
  the	
  
“Chinese	
  innovation”	
  of	
  “Internet	
  management”—and	
  thriving	
  e-­‐
commerce	
  in	
  the	
  country:	
  “This	
  way	
  of	
  Internet	
  management,	
  itself	
  
a	
  Chinese	
  innovation,	
  has	
  not	
  stifled	
  the	
  creativity	
  of	
  the	
  Internet	
  

                                                 
26 Tea Leaf Nation, 
http://www.foreignpolicy.com/articles/2014/04/16/chinas_new_internet_crackdown_
not_about_porn  
27 China Digital Times, http://chinadigitaltimes.net/2014/04/chinas-new-crackdown-
porn-really-porn/  



as	
  some	
  had	
  predicted.	
  Innovative	
  Internet	
  products	
  and	
  services	
  
are	
  significantly	
  changing	
  the	
  landscape	
  of	
  the	
  Internet.”28	
  
People’s	
  Daily	
  printed	
  an	
  article	
  defending	
  strict	
  Internet	
  control	
  to	
  
protect	
  against	
  the	
  dangers	
  that	
  lurk	
  online:	
  “While	
  ordinary	
  people	
  
and	
  governments	
  have	
  enjoyed	
  the	
  conveniences	
  brought	
  by	
  the	
  
Internet,	
  they	
  have	
  also	
  in	
  turn	
  experienced	
  the	
  Internet’s	
  negative	
  
effects	
  and	
  hidden	
  security	
  dangers… If	
  you	
  don’t	
  have	
  Internet	
  order,	
  
how	
  can	
  you	
  have	
  Internet	
  freedom?	
  Anyone	
  enjoying	
  and	
  exercising	
  
their	
  Internet	
  rights	
  and	
  freedoms	
  must	
  not	
  harm	
  the	
  public	
  interest	
  
and	
  cannot	
  violate	
  laws	
  and	
  regulations	
  and	
  public	
  ethics.”29	
  

• More	
  recently,	
  SAPPRFT,	
  China’s	
  state	
  media	
  regulator,	
  announced	
  
that	
  online	
  media	
  giant	
  Sina	
  would	
  lose	
  publishing	
  licenses	
  and	
  face	
  
heavy	
  fines	
  for	
  distributing	
  lewd	
  content	
  in	
  the	
  anti-­‐vuglarity	
  
crackdown.	
  Earlier,	
  SAPPRFT	
  had	
  introduced	
  a	
  “censor	
  first,	
  
broadcast	
  later”	
  policy,	
  requiring	
  companies	
  to	
  employ	
  
government	
  censors	
  for	
  permission	
  to	
  show	
  films	
  and	
  television	
  
programs	
  online.	
  The	
  directive	
  immediately	
  elicited	
  concern	
  that	
  this	
  
would	
  be	
  used	
  to	
  ban	
  foreign	
  content,	
  and	
  on	
  April	
  1	
  People’s	
  Daily	
  
attempted	
  to	
  soothe	
  any	
  worry.	
  Last	
  weekend,	
  however,	
  popular	
  
American	
  television	
  series	
  (e.g.	
  Big	
  Bang	
  Theory,	
  The	
  Good	
  Wife,	
  
The	
  Practice,	
  and	
  NCIS)	
  were	
  removed	
  from	
  Chinese	
  video	
  
hosting	
  websites.	
  	
  

• Share	
  prices	
  for	
  many	
  of	
  China’s	
  leading	
  Internet	
  companies	
  slid	
  after	
  
the	
  popular	
  shows	
  “disappeared.”	
  SAPPRFT	
  has	
  given	
  no	
  official	
  
statement	
  on	
  its	
  motivation.	
  While	
  Sohu.com	
  founder	
  and	
  CEO	
  
Charles	
  Zhang,	
  who	
  holds	
  exclusive	
  rights	
  to	
  show	
  The	
  Big	
  Bang	
  
Theory	
  in	
  China,	
  also	
  can’t	
  explain	
  the	
  SAPPRFT’s	
  reasoning,	
  the	
  New	
  
York	
  Times	
  reports	
  that	
  he	
  doesn’t	
  think	
  this	
  represent	
  a	
  new	
  
industry	
  trend.30	
  Meanwhile,	
  as	
  the	
  four	
  shows	
  were	
  removed,	
  CCTV	
  
was	
  airing	
  popular	
  U.S.	
  series	
  Game	
  of	
  Thrones,	
  and	
  an	
  
anonymous	
  company	
  insider	
  has	
  hinted	
  that	
  the	
  state	
  
broadcaster	
  may	
  soon	
  air	
  The	
  Big	
  Bang	
  Theory.31	
  Wall	
  Street	
  
Journal	
  sees	
  it	
  as	
  a	
  “land	
  grab”:	
  “Instead,	
  what	
  could	
  be	
  happening	
  is	
  a	
  
simple	
  land	
  grab	
  by	
  state	
  broadcaster	
  China	
  Central	
  Television,	
  or	
  
CCTV.	
  Earlier	
  this	
  month,	
  a	
  company	
  formerly	
  associated	
  with	
  Chinese	
  
state-­‐run	
  broadcaster	
  China	
  Radio	
  International	
  said	
  on	
  its	
  website	
  it	
  
had	
  been	
  hired	
  by	
  CCTV	
  to	
  create	
  a	
  cleaned	
  up	
  translation	
  of	
  “The	
  Big	
  
Bang	
  Theory.	
  That	
  could	
  mean	
  that	
  the	
  reason	
  for	
  “The	
  Big	
  Bang	
  
Theory”	
  coming	
  down	
  is	
  more	
  commercial	
  than	
  political,	
  as	
  CCTV	
  

                                                 
28 Xinhua, http://news.xinhuanet.com/english/indepth/2014-04/20/c_133276467.htm  
29 People’s Daily, http://paper.people.com.cn/rmrb/html/2014-
04/28/nw.D110000renmrb_20140428_2-03.htm; Reuters, 
http://www.reuters.com/article/2014/04/28/us-china-internet-
idUSBREA3R0G220140428   
30 The New York Times, http://www.nytimes.com/2014/04/29/business/media/a-
websites-chief-plays-down-chinas-curb-on-american-shows.html?_r=1  
31 SCMP, http://www.scmp.com/news/china-insider/article/1499193/confusion-cctv-
airs-game-thrones-amid-ban-other-us-show  



may	
  simply	
  be	
  using	
  its	
  political	
  connections	
  to	
  ensure	
  it	
  gets	
  the	
  
benefits	
  of	
  being	
  the	
  only	
  one	
  to	
  broadcast	
  the	
  massively	
  popular	
  
show.”	
  

	
  
Economy	
  
	
  
1. Is	
  China	
  About	
  to	
  Become	
  The	
  World’s	
  Largest	
  Economy?	
  

• According	
  to	
  an	
  updated	
  report	
  from	
  the	
  World	
  Bank’s	
  International	
  
Comparison	
  Program,	
  China	
  is	
  set	
  to	
  overtake	
  the	
  U.S.	
  as	
  the	
  world’s	
  
largest	
  economy	
  in	
  terms	
  of	
  purchasing-­‐power	
  parity	
  (PPP)-­‐adjusted	
  
GDP	
  before	
  the	
  closing	
  of	
  2014.	
  Comparing	
  the	
  ICP’s	
  new	
  data	
  to	
  
standing	
  IMF	
  projections.32	
  

• The	
  Economist	
  concurs	
  that	
  China	
  will	
  indeed	
  be	
  the	
  largest	
  economy	
  
on	
  the	
  planet	
  by	
  the	
  year’s	
  end:	
  “To	
  account	
  for	
  these	
  differences,	
  
economists	
  make	
  adjustments	
  based	
  on	
  a	
  comparable	
  basket	
  of	
  goods	
  
and	
  services	
  across	
  the	
  globe,	
  so-­‐called	
  purchasing-­‐power	
  parity	
  
(PPP).	
  New	
  data	
  released	
  on	
  April	
  30th	
  from	
  the	
  International	
  
Comparison	
  Programme,	
  a	
  part	
  of	
  the	
  UN,	
  calculated	
  the	
  cost	
  of	
  living	
  
in	
  199	
  countries	
  in	
  2011.	
  On	
  this	
  basis,	
  China’s	
  PPP	
  exchange	
  rate	
  is	
  
now	
  higher	
  than	
  economists	
  had	
  previously	
  estimated	
  using	
  data	
  from	
  
the	
  previous	
  survey	
  in	
  2005:	
  a	
  whopping	
  20%	
  higher.	
  So	
  China,	
  which	
  
had	
  been	
  forecast	
  to	
  overtake	
  America	
  in	
  2019	
  by	
  the	
  IMF,	
  will	
  be	
  
crowned	
  the	
  world’s	
  pre-­‐eminent	
  country	
  by	
  the	
  end	
  of	
  this	
  year	
  
according	
  to	
  The	
  Economist’s	
  calculations.	
  The	
  American	
  Century	
  
ends,	
  and	
  the	
  Pacific	
  Century	
  begins.”33	
  

• At	
  the	
  Wall	
  Street	
  Journal,	
  Tom	
  Wright	
  describes	
  the	
  PPP-­‐based	
  
methodology	
  in	
  detail,	
  explaining	
  that	
  while	
  it’s	
  used	
  by	
  economists	
  to	
  
“get	
  at	
  the	
  hidden	
  advantages	
  developing	
  nations	
  have,”	
  it	
  comes	
  with	
  
many	
  limitations:	
  for	
  example,	
  “China	
  can’t	
  buy	
  missiles	
  and	
  ships	
  and	
  
Iphones	
  and	
  German	
  cars	
  in	
  PPP	
  currency.	
  They	
  have	
  to	
  pay	
  at	
  
prevailing	
  exchange	
  rates.	
  That’s	
  why	
  exchange	
  rate	
  valuations	
  are	
  
seen	
  as	
  more	
  important	
  when	
  comparing	
  the	
  power	
  of	
  nations.”34	
  

2. Li	
  Keqiang	
  published	
  major	
  essay	
  on	
  reform	
  in	
  Seeking	
  Truth	
  
a. The	
  essay	
  is	
  entitled	
  关于深化经济体制改革的若干问题35	
  
b. Key	
  points36	
  

i. Pushing	
  through	
  deeper	
  economic	
  reforms	
  was	
  a	
  wiser	
  and	
  
more	
  courageous	
  approach	
  than	
  relying	
  on	
  government	
  
spending	
  and	
  borrowing	
  to	
  produce	
  growth	
  

ii. Crucial	
  the	
  government	
  had	
  launched	
  reforms	
  to	
  decentralise	
  
decision-­‐making	
  and	
  allow	
  the	
  market	
  to	
  play	
  a	
  bigger	
  role	
  

                                                 
32 World Bank, http://icp.worldbank.org/  
33 Economist, http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2014/04/daily-chart-19  
34 The Wall Street Journal, http://blogs.wsj.com/economics/2014/04/30/chinas-
economy-surpassing-u-s-well-yes-and-no/  
35 Xinhua, http://news.xinhuanet.com/politics/2014-05/01/c_1110499681.htm# 
36 SCMP, http://www.scmp.com/business/economy/article/1502051/premier-li-
keqiang-makes-case-deeper-economic-reforms-over-stimulus  



iii. Attributed	
  last	
  year's	
  successes	
  to	
  this	
  "proactive	
  and	
  creative	
  
way	
  to	
  macro-­‐manage"	
  

iv. Government	
  must	
  facilitate	
  more	
  reforms	
  by	
  giving	
  more	
  
power	
  to	
  the	
  market.	
  He	
  reiterated	
  his	
  administration's	
  
promise	
  to	
  cut	
  the	
  number	
  of	
  permits	
  and	
  initiatives	
  that	
  need	
  
government-­‐approval	
  by	
  a	
  third.	
  

	
  
	
  
Hong	
  Kong	
  	
  
	
  
Electoral	
  reform:	
  2017	
  Chief	
  Executive	
  election	
  	
  
	
  
• Timeline	
  

o The	
  five-­‐month	
  consultation	
  period	
  was	
  launched	
  on	
  4	
  December	
  
2013	
  with	
  the	
  publication	
  of	
  the	
  Consultation	
  Document	
  on	
  the	
  
Methods	
  for	
  Selecting	
  the	
  Chief	
  Executive	
  in	
  2017.	
  It	
  has	
  ended	
  on	
  3	
  
May	
  2014.	
  	
  

o The	
  government	
  will	
  put	
  forward	
  an	
  electoral	
  reform	
  proposal	
  by	
  
2015.	
  

o The	
  proposal	
  will	
  be	
  followed	
  the	
  "5-­‐Step	
  Process	
  of	
  Constitutional	
  
Development"37:	
  	
  

 The	
  CE	
  to	
  make	
  a	
  report	
  to	
  the	
  NPCSC	
  as	
  to	
  whether	
  there	
  is	
  a	
  
need	
  to	
  amend	
  the	
  two	
  electoral	
  methods,	
  

 A	
  determination	
  to	
  be	
  made	
  by	
  the	
  NPCSC	
  as	
  to	
  whether	
  the	
  
electoral	
  methods	
  need	
  to	
  be	
  amended,	
  

 The	
  resolutions	
  on	
  the	
  amendments	
  to	
  be	
  introduced	
  by	
  the	
  
HKSAR,	
  Government	
  to	
  the	
  LegCo,	
  and	
  be	
  endorsed	
  by	
  a	
  two-­‐
thirds	
  majority	
  of	
  all	
  the	
  members	
  of	
  the	
  LegCo,	
  

 Consent	
  to	
  be	
  given	
  by	
  the	
  CE	
  to	
  the	
  motions	
  endorsed	
  by	
  the	
  
LegCo,	
  and	
  

 The	
  relevant	
  bill	
  to	
  be	
  reported	
  by	
  the	
  CE	
  to	
  the	
  NPCSC	
  for	
  
approval	
  or	
  for	
  the	
  record.	
  

• Major	
  events	
  
o In	
  late	
  March,	
  Rao	
  Geping,	
  a	
  top	
  Beijing	
  legal	
  scholar	
  visited	
  Hong	
  

Kong	
  and	
  explicitly	
  ruled	
  out	
  any	
  idea	
  that	
  would	
  allow	
  voters	
  to	
  put	
  
forward	
  chief	
  executive	
  candidates	
  through	
  public	
  nomination	
  -­‐	
  
including	
  a	
  diluted	
  version	
  previously	
  proposed	
  by	
  a	
  Beijing	
  loyalist	
  
legal	
  scholar.	
  Although	
  Rao	
  stressed	
  that	
  he	
  had	
  been	
  stating	
  his	
  
personal	
  views,	
  the	
  chief	
  secretary	
  Carrie	
  Lam	
  said	
  his	
  comments	
  set	
  a	
  
definitive	
  tone	
  (一錘定音).38	
  

o In	
  early	
  April,	
  two	
  senior	
  pan-­‐democrats,	
  Anson	
  Chan	
  and	
  Martin	
  Lee,	
  
visited	
  the	
  US	
  where	
  they	
  met	
  with	
  a	
  number	
  of	
  politicians,	
  including	
  
Democratic	
  Party	
  leader	
  of	
  the	
  US	
  House	
  of	
  Representatives,	
  Nancy	
  

                                                 
37 Hong Kong Government, http://www.2017.gov.hk/en/liberal/faq.html  
38 SCMP, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1455141/mainland-chinese-
law-scholar-rao-geping-rejects-public-nomination  



Pelosi39,	
  and	
  vice	
  President	
  Joe	
  Biden	
  (who	
  bumped	
  into	
  the	
  duo).	
  
Pro-­‐Beijing	
  newspaper	
  Wen	
  Wei	
  Po	
  ran	
  a	
  one-­‐page	
  article	
  featuring	
  
seven	
  Beijing	
  loyalists	
  who	
  condemned	
  the	
  duo	
  for	
  being	
  naïve,	
  
inviting	
  external	
  interference	
  and	
  "betraying"	
  Hong	
  Kong	
  with	
  their	
  
trip.	
  Beijing's	
  Foreign	
  Ministry	
  representative	
  in	
  Hong	
  Kong	
  has	
  
accused	
  the	
  United	
  States	
  of	
  "meddling"	
  in	
  the	
  city's	
  internal	
  affairs	
  
and	
  warned	
  Washington	
  not	
  to	
  hamper	
  Sino-­‐US	
  relations.40	
  	
  There	
  are	
  
rumours	
  that	
  Washington	
  will	
  reinitiate	
  the	
  “US-­‐HK	
  Policy	
  Act”,	
  which	
  
was	
  passed	
  in	
  1992	
  and	
  required	
  the	
  US	
  Dept	
  of	
  State	
  submit	
  a	
  report	
  
to	
  the	
  House	
  of	
  Rep	
  for	
  10	
  years	
  after	
  the	
  1997	
  handover,	
  together	
  
with	
  the	
  dismissed	
  Hong	
  Kong	
  Working	
  Group,	
  which	
  raised	
  
opposition	
  among	
  pro-­‐Beijing	
  observers	
  in	
  Hong	
  Kong.41	
  

o In	
  mid-­‐April,	
  a	
  group	
  of	
  pan-­‐democrats	
  visited	
  Shanghai	
  after	
  a	
  long	
  
internal	
  debate,	
  a	
  trip	
  that	
  was	
  seen	
  as	
  the	
  first	
  step	
  in	
  reform	
  debate	
  
with	
  Beijing.42	
  As	
  soon	
  as	
  they	
  landed	
  in	
  the	
  Shanghai	
  Airport,	
  “Long	
  
Hair”	
  Leung	
  Kwok	
  Hung	
  was	
  denied	
  entry	
  after	
  insisting	
  he	
  keep	
  
items	
  related	
  to	
  the	
  June	
  4	
  crackdown,	
  including	
  leaflets	
  and	
  a	
  banned	
  
book	
  on	
  the	
  Communist	
  Party.	
  Labour	
  Party	
  lawmakers	
  Cyd	
  Ho	
  Sau-­‐
lan	
  and	
  Peter	
  Cheung	
  Kwok-­‐che	
  also	
  returned	
  to	
  Hong	
  Kong	
  in	
  
sympathy	
  with	
  Leung.	
  Their	
  withdrawal	
  means	
  that	
  only	
  10	
  pan-­‐
democrats,	
  along	
  with	
  42	
  others,	
  will	
  meet	
  Wang	
  Guangya,	
  director	
  of	
  
the	
  State	
  Council's	
  Hong	
  Kong	
  and	
  Macau	
  Affairs	
  Office,	
  Basic	
  Law	
  
Committee	
  chairman	
  Li	
  Fei	
  and	
  liaison	
  office	
  chief	
  Zhang	
  Xiaoming	
  for	
  
talks	
  on	
  reform43;	
  but	
  it	
  also	
  made	
  the	
  visiting	
  pan-­‐democrats	
  divided.	
  
The	
  talks	
  did	
  not	
  draw	
  Beijing	
  and	
  the	
  pan-­‐democrats	
  closer.	
  “The	
  
division	
  was	
  on	
  show	
  from	
  the	
  start,	
  as	
  pan-­‐democrats	
  handed	
  over	
  
gifts	
  promoting	
  their	
  demand	
  for	
  the	
  2017	
  chief	
  executive	
  election.	
  In	
  
return,	
  Wang	
  handed	
  out	
  copies	
  of	
  the	
  Basic	
  Law,	
  the	
  city's	
  mini-­‐
constitution.44	
  But	
  one	
  moderate	
  pan-­‐democrat	
  points	
  out	
  Beijing’s	
  
relatively	
  soft	
  stance	
  during	
  the	
  talks,	
  that	
  "Beijing	
  obviously	
  intends	
  
to	
  maintain	
  a	
  harmonious	
  atmosphere	
  for	
  further	
  talks	
  with	
  pan-­‐
democrats	
  on	
  political	
  reform.	
  Its	
  soft	
  stance	
  can	
  help	
  ease	
  suspicion	
  
among	
  the	
  public	
  towards	
  dialogue	
  on	
  political	
  reform.	
  

• Major	
  proposals	
  (comparison	
  of	
  the	
  proposals	
  can	
  be	
  found	
  here45)	
  
o Liberal	
  (public	
  nomination	
  +	
  nomination	
  committee	
  formed	
  by	
  elected	
  

Legco	
  and	
  district	
  council	
  members)	
  

                                                 
39 SCMP, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1464545/anson-chan-and-
martin-lee-meet-us-democratic-leader-nancy-pelosi?page=all  
40 SCMP, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1466666/beijing-upset-after-
martin-lee-and-anson-chan-meet-joe-biden-white  
41 Takunpao, http://news.takungpao.com.hk/hkol/politics/2014-04/2405662.html  
42 SCMP, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1482505/pan-democrats-
talks-shanghai-only-first-step-reform-debate-beijing  
43 SCMP, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1479446/long-hairs-
aborting-trip-shanghai-lays-bare-pan-democrat-divide  
44 SCMP, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1481401/beijing-officials-
hong-kong-pan-democrats-no-closer-after-holding  
45 The	
  House	
  News,	
  http://election-­‐reform.thehousenews.com/	
  	
  



 Scholarism	
  and	
  Hong	
  Kong	
  Federation	
  of	
  Students	
  
 National	
  Education	
  Parents	
  Concern	
  Group	
  
 People’s	
  Power	
  

o Moderately	
  liberal	
  
 Alliance	
  for	
  True	
  Democracy	
  
 Democratic	
  Party	
  
 18	
  Academics	
  
 HK	
  2020	
  
 Legco	
  member	
  Ronny	
  Tong	
  

o Moderately	
  conservative	
  
 Legal	
  scholar	
  Albert	
  Chen	
  Hung	
  Yi	
  
 13	
  economists	
  and	
  social	
  scientists	
  
 Liberal	
  Party	
  
 Silent	
  Majority	
  

o Conservative	
  
 Federation	
  of	
  Trade	
  Unions	
  
 Democratic	
  Alliance	
  For	
  the	
  Betterment	
  of	
  Hong	
  Kong	
  
 Heung	
  Yee	
  Kuk	
  

• Current	
  debates	
  and	
  key	
  issues	
  
o Nomination	
  Committee:	
  the	
  extent	
  to	
  which	
  the	
  nomination	
  process	
  

could	
  be	
  used	
  to	
  "screen	
  out"	
  candidates	
  
 Public	
  nomination:	
  Pan-­‐democrats	
  demand	
  the	
  right	
  of	
  Hong	
  

Kong	
  residents	
  to	
  nominate	
  a	
  CE	
  candidate.	
  Student-­‐led	
  group	
  
Scholarism	
  in	
  September	
  2013	
  called	
  for	
  parties	
  to	
  sign	
  a	
  
charter	
  which	
  lists	
  public	
  nomination	
  as	
  a	
  priority.46	
  Under	
  the	
  
public	
  nomination	
  proposal,	
  the	
  nominating	
  committee	
  may	
  
put	
  forward	
  to	
  run	
  those	
  candidates	
  who	
  receive	
  a	
  quota	
  of	
  
nominations	
  from	
  ordinary	
  voters.	
  Secretary	
  for	
  Justice	
  Rimsky	
  
Yuen	
  raised	
  legal	
  arguments	
  against	
  public	
  nomination	
  as	
  he	
  
claimed	
  it	
  may	
  bypass	
  the	
  nominating	
  committee	
  and	
  "turn	
  it	
  
into	
  a	
  plastic	
  stamp	
  "as	
  Article	
  45	
  of	
  the	
  Basic	
  Law	
  states	
  that	
  
"the	
  selection	
  of	
  the	
  Chief	
  Executive	
  by	
  universal	
  suffrage	
  upon	
  
nomination	
  by	
  a	
  broadly	
  representative	
  nominating	
  committee	
  
in	
  accordance	
  with	
  democratic	
  procedures."47	
  	
  

 Organization	
  nomination:	
  Qiao	
  Xiaoyang	
  mentioned	
  in	
  his	
  
speech	
  on	
  24	
  March	
  2013	
  that	
  “the	
  nominating	
  committee	
  is	
  in	
  
fact	
  an	
  organisation.	
  The	
  nomination	
  of	
  CE	
  candidates	
  by	
  the	
  
nominating	
  committee	
  is	
  a	
  form	
  of	
  organisational	
  nomination.	
  
It	
  is	
  opposed	
  by	
  the	
  pan-­‐democracy	
  camp	
  as	
  the	
  method	
  to	
  
screen	
  out	
  the	
  opposition	
  candidates	
  as	
  the	
  pan-­‐democrat	
  
candidates	
  would	
  not	
  get	
  a	
  majority	
  support	
  from	
  the	
  
nominating	
  committee.	
  The	
  pan-­‐democrat	
  candidates	
  were	
  
able	
  to	
  enter	
  the	
  last	
  CE	
  elections	
  by	
  getting	
  just	
  one-­‐eighth	
  of	
  
the	
  nomination	
  threshold	
  from	
  the	
  Election	
  Committee.	
  There	
  

                                                 
46 SCMP, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1313249/public-nomination-
shouldnt-be-only-way-elect-ce-think-tank  
47 The Standard, 
http://www.thestandard.com.hk/news_print.asp?art_id=140817&sid=41193111  



were	
  also	
  some	
  interpretations	
  that	
  an	
  organisational	
  
nomination	
  would	
  be	
  a	
  breach	
  of	
  the	
  Basic	
  Law.	
  

 Public	
  recommendation:	
  While	
  Beijing	
  openly	
  rejects	
  public	
  
nomination,	
  the	
  idea	
  of	
  “public	
  recommendation”	
  stated	
  in	
  the	
  
proposal	
  by	
  the	
  18	
  academics	
  has	
  not	
  been	
  rejected	
  outright	
  by	
  
both	
  Beijing	
  and	
  HK	
  government.	
  The	
  difference	
  of	
  public	
  
recommendation	
  from	
  public	
  nomination	
  is	
  that	
  the	
  former	
  
does	
  not	
  bind	
  the	
  nomination	
  committee	
  on	
  the	
  choice	
  of	
  
candidates,	
  that	
  it	
  should	
  (not	
  must)	
  consider	
  candidate	
  
commendations	
  from	
  the	
  public.	
  This	
  allows	
  the	
  nomination	
  
committee,	
  which	
  is	
  required	
  by	
  the	
  Basic	
  Law,	
  to	
  “act	
  on	
  its	
  
own”.	
  Both	
  Chief	
  Secretary	
  Carrie	
  Lam	
  and	
  Secretary	
  for	
  
Constitutional	
  and	
  Mainland	
  Affairs	
  Raymond	
  Tam	
  said	
  the	
  
proposal	
  by	
  18	
  academics	
  announced	
  in	
  early	
  April	
  was	
  worth	
  
considering	
  to	
  determine	
  whether	
  or	
  not	
  it	
  violated	
  the	
  intent	
  
of	
  Hong	
  Kong’s	
  Basic	
  Law	
  constitution.	
  	
  	
  

 Four	
  major	
  sectors:	
  There	
  are	
  also	
  debates	
  on	
  whether	
  the	
  
nomination	
  committee	
  should	
  comprise	
  the	
  four	
  sectors	
  as	
  
have	
  existed	
  in	
  the	
  Election	
  Committee	
  for	
  previous	
  CE	
  
elections.	
  Pro-­‐establishment	
  and	
  pro-­‐Beijing	
  groups	
  tend	
  to	
  
support	
  the	
  preservation	
  of	
  the	
  four	
  major	
  sectors	
  (	
  
1/Industrial,	
  commercial	
  and	
  financial	
  sectors;	
  2/	
  Professions;	
  
3/	
  Labour,	
  social	
  services,	
  religious	
  and	
  other	
  sectors;	
  4/	
  
Politicians)	
  as	
  the	
  basis	
  for	
  forming	
  the	
  nomination	
  committee.	
  
But	
  pro-­‐democracy	
  groups	
  reject	
  such	
  idea	
  and	
  suggest	
  to	
  
replace	
  them	
  by	
  public	
  nomination	
  or	
  other	
  representative	
  
groups,	
  such	
  as	
  the	
  democratically	
  elected	
  members	
  of	
  the	
  
Legco	
  and	
  district	
  council.	
  	
  

• Hong	
  Kong	
  Bar	
  Association	
  on	
  electoral	
  reform48	
  
o Rejects	
  public	
  nomination:	
  “The	
  explicit	
  language	
  of	
  Article	
  45(2)	
  of	
  

the	
  Basic	
  Law	
  does	
  not	
  envisage	
  nominating	
  other	
  than	
  by	
  the	
  
[committee].	
  Likewise	
  …	
  [the	
  clause]	
  rules	
  out	
  a	
  nominating	
  
committee	
  consisting	
  of	
  the	
  whole	
  of	
  the	
  electorate	
  or	
  each	
  and	
  every	
  
registered	
  voter”.	
  Some	
  pan-­‐dem	
  argue	
  that	
  those	
  words	
  do	
  not	
  
prevent	
  a	
  system	
  in	
  which	
  the	
  committee	
  would	
  have	
  to	
  approve,	
  or	
  at	
  
least	
  consider,	
  candidates	
  with	
  a	
  certain	
  level	
  of	
  public	
  support.	
  But	
  
the	
  association	
  says	
  such	
  a	
  system	
  would	
  inhibit	
  the	
  committee's	
  
ability	
  to	
  "act	
  on	
  its	
  own".	
  It	
  adds:	
  "The	
  nominating	
  committee	
  cannot	
  
be	
  required	
  by	
  legislation	
  to	
  nominate	
  a	
  person	
  who	
  has	
  fulfilled	
  a	
  
certain	
  characteristic	
  (whether	
  …	
  by	
  reason	
  of	
  his	
  being	
  able	
  to	
  
demonstrate	
  the	
  support	
  of	
  a	
  certain	
  number	
  of	
  electors	
  or	
  a	
  certain	
  
proportion	
  of	
  the	
  electorate).	
  Such	
  an	
  arrangement	
  cannot	
  be	
  
reasonably	
  described	
  as	
  the	
  nominating	
  committee	
  acting	
  on	
  its	
  own."	
  	
  

o Describes	
  as	
  "highly	
  questionable	
  as	
  a	
  matter	
  of	
  law"	
  the	
  idea	
  that	
  
candidates	
  must	
  be	
  patriots	
  who	
  "love	
  the	
  country	
  and	
  love	
  Hong	
  

                                                 
48 HK Bar Association, http://hkba.org/whatsnew/misc/2-HKBA-
ConstDev%20Submission%20final.pdf  



Kong",	
  as	
  Beijing	
  officials	
  and	
  loyalists	
  have	
  repeatedly	
  asserted.	
  Such	
  
a	
  requirement,	
  it	
  said,	
  "cannot	
  possibly	
  be	
  a	
  reasonable	
  restriction".	
  

o Placing	
  a	
  cap	
  on	
  the	
  number	
  of	
  candidates	
  would	
  "infringe	
  the	
  
authority	
  and	
  liberty"	
  of	
  the	
  nominating	
  committee.	
  

o Suzanne	
  Pepper,	
  on	
  her	
  blog	
  pointed	
  out	
  that	
  “	
  the	
  barristers	
  have	
  
chosen	
  to	
  adopt	
  a	
  narrow	
  literal	
  interpretation	
  of	
  this	
  article.	
  	
  They	
  
argue	
  	
  that	
  public	
  participation	
  could	
  defy	
  the	
  Basic	
  Law’s	
  intent	
  by	
  
turning	
  the	
  committee	
  into	
  a	
  rubber	
  stamp	
  for	
  public	
  opinion.	
  	
  
Although	
  they	
  do	
  not	
  cite	
  examples,	
  what	
  they	
  mean	
  to	
  reject	
  is	
  
something	
  like	
  the	
  contemporary	
  political	
  party	
  nominating	
  
conventions	
  in	
  the	
  United	
  States.	
  	
  These	
  conventions	
  anoint	
  
presidential	
  candidates	
  who	
  have	
  already	
  been	
  chosen	
  by	
  voters	
  
during	
  the	
  year-­‐long	
  “public	
  nomination”	
  process	
  that	
  includes	
  state-­‐
wide	
  primary	
  elections	
  and/or	
  caucuses.”	
  

• How	
  does	
  HK	
  Government	
  position	
  itself	
  in	
  the	
  electoral	
  debate?	
  
o HK	
  Government	
  has	
  followed	
  Beijing’s	
  line	
  of	
  rejecting	
  public	
  

nomination	
  outright,	
  saying	
  that	
  it	
  contravened	
  the	
  Basic	
  Law.	
  
o Suzanne	
  Pepper	
  points	
  out	
  that	
  Raymond	
  Tam	
  did	
  not	
  hail	
  the	
  

proposal	
  just	
  announced	
  by	
  Hong	
  Kong’s	
  main	
  pro-­‐Beijing	
  political	
  
party,	
  the	
  Democratic	
  Alliance	
  for	
  the	
  Betterment	
  and	
  Progress	
  of	
  
Hong	
  Kong	
  (DAB).	
  This	
  proposal	
  was	
  designed	
  to	
  meet	
  all	
  of	
  Beijing’s	
  
requirements.	
  	
  Tam	
  tempered	
  his	
  enthusiasm	
  saying	
  public	
  consensus	
  
would	
  be	
  difficult	
  to	
  achieve	
  for	
  such	
  a	
  conservative	
  design….	
  Still,	
  the	
  
change	
  is	
  refreshing	
  …	
  especially	
  in	
  light	
  of	
  hardline	
  DAB	
  orthodoxy	
  …	
  
and	
  the	
  mixed	
  verdict	
  just	
  announced	
  by	
  Hong	
  Kong’s	
  Bar	
  Association,	
  
regarded	
  as	
  a	
  guardian	
  of	
  judicial	
  independence.	
  	
  	
  Something	
  is	
  going	
  
on	
  here.	
  	
  Outsiders	
  for	
  now	
  can	
  only	
  watch	
  and	
  wonder	
  what	
  …	
  but	
  it	
  
looks	
  very	
  much	
  like	
  a	
  carefully	
  choreographed	
  local	
  attempt	
  to	
  
absorb	
  and	
  deflect	
  the	
  force	
  of	
  Beijing’s	
  advance.49	
  

• Occupy	
  Central	
  participants	
  vote	
  for	
  public	
  nomination	
  proposals	
  
o In	
  the	
  third	
  deliberation	
  day	
  that	
  took	
  place	
  on	
  Tuesday,	
  around	
  2000	
  

Occupy	
  Central	
  supporters	
  gathered	
  to	
  select	
  three	
  reform	
  proposals	
  
out	
  of	
  15	
  on	
  the	
  table	
  that	
  will	
  proceed	
  to	
  a	
  June	
  20-­‐22	
  electronic	
  civil	
  
referendum,	
  with	
  the	
  final	
  choice	
  receiving	
  OC’s	
  official	
  endorsement.	
  
The	
  ballot	
  was	
  topped	
  by	
  a	
  joint	
  proposal	
  tabled	
  by	
  the	
  activist	
  group	
  
Scholarism	
  and	
  the	
  Federation	
  of	
  Students,	
  with	
  support	
  from	
  1,142	
  of	
  
the	
  2,560	
  supporters	
  present.	
  People	
  Power's	
  public	
  nomination	
  
proposal	
  came	
  second	
  with	
  708	
  votes,	
  while	
  the	
  Alliance	
  for	
  True	
  
Democracy's	
  plan	
  came	
  third	
  with	
  452	
  votes.	
  All	
  three	
  winning	
  
proposals	
  include	
  the	
  element	
  of	
  public	
  nomination50.	
  	
  

 
 
 
 
 

                                                 
49 http://chinaelectionsblog.net/hkfocus/  
50 SCMP, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1505877/radicals-urge-
public-nomination-choice-deliberation-day-referendum  


