
 1 

cefc	
  
	
  
PM20140630	
  
Press	
  Meeting	
  June	
  30,	
  2014	
  
	
  
Politics	
  
 
1. New	
  Rules	
  on	
  Critical	
  News	
  Reporting	
  

• State	
  Administration	
  of	
  Press,	
  Publication,	
  Radio,	
  Film	
  and	
  Television	
  
(SAPPRFT),	
  China’s	
  main	
  state	
  media	
  regulator,	
  has	
  announced	
  new	
  
rules	
  that	
  forbid	
  journalists	
  and	
  media	
  organizations	
  from	
  
publishing	
  “critical”	
  reports	
  without	
  approval	
  from	
  their	
  Party	
  work	
  
unit.	
  

i. The	
  original	
  Xinhua	
  report1	
  
ii. “[SAPPRFT]	
  published	
  the	
  rule	
  in	
  a	
  circular	
  announcing	
  a	
  

crackdown	
  on	
  false	
  news	
  and	
  journalists	
  who	
  take	
  bribes	
  or	
  
extort	
  money	
  from	
  their	
  sources.	
  It	
  says	
  that	
  the	
  news	
  
agencies	
  must	
  crack	
  down	
  on	
  corruption	
  and	
  journalists	
  
who	
  break	
  the	
  law	
  must	
  be	
  handed	
  over	
  to	
  judicial	
  
authorities.	
  Journalists	
  who	
  violate	
  the	
  rules	
  will	
  be	
  stripped	
  
of	
  their	
  license	
  to	
  report.	
  Journalists	
  are	
  also	
  forbidden	
  from	
  
setting	
  up	
  their	
  own	
  websites,	
  video	
  sites	
  or	
  writing	
  internal	
  
reports	
  with	
  critical	
  content.	
  The	
  regulator	
  did	
  not	
  specify	
  
what	
  constituted	
  critical	
  content	
  or	
  what	
  particular	
  
subjects	
  journalists	
  cannot	
  criticise.	
  The	
  rules	
  also	
  forbid	
  
journalists	
  from	
  conducting	
  interviews	
  or	
  writing	
  reports	
  
outside	
  their	
  assigned	
  fields	
  of	
  coverage.	
  News	
  agencies	
  
must	
  regularly	
  solicit	
  opinions	
  from	
  "the	
  masses",	
  as	
  well	
  as	
  
propaganda	
  authorities	
  and	
  other	
  media	
  regulators,	
  including	
  
itself.	
  Media	
  that	
  violated	
  the	
  rules	
  could	
  be	
  stripped	
  of	
  their	
  
licenses”2	
  

iii. Reuters	
  reported	
  that	
  officials	
  have	
  denied	
  that	
  the	
  aim	
  is	
  to	
  
stifle	
  legitimate	
  criticism.	
  Jiang	
  Jianguo,	
  deputy	
  head	
  of	
  the	
  
administration,	
  whom	
  Reuters	
  interviewed,	
  told	
  the	
  official	
  
Xinhua	
  news	
  agency	
  that	
  the	
  government	
  was	
  dedicated	
  to	
  
protecting	
  reporters'	
  rights.	
  “Some	
  people	
  misinterpreted	
  our	
  
instruction	
  as	
  not	
  allowing	
  press	
  criticism	
  in	
  general,	
  but	
  in	
  
fact,	
  we	
  have	
  resolutely	
  protected	
  reporters'	
  lawful	
  
professional	
  rights	
  and	
  positively	
  support	
  media	
  supervision	
  
via	
  public	
  opinion,”… The	
  order	
  that	
  reporters	
  get	
  their	
  
employers'	
  approval	
  to	
  conduct	
  critical	
  reporting	
  is	
  "in	
  line	
  
with	
  regular	
  regulations	
  and	
  addresses	
  the	
  problem	
  journalists	
  
abusing	
  their	
  positions	
  for	
  blackmail"	
  	
  

iv. David	
  Bandurski	
  wrote	
  at	
  China	
  Media	
  Project	
  that,	
  while	
  some	
  
of	
  the	
  rules’	
  phrasing	
  was	
  “dangerously	
  ambiguous,”	
  there	
  had	
  

                                                 
1 Xinhua, http://news.xinhuanet.com/legal/2014-06/18/c_1111204754.htm  
2 Reuters, http://uk.reuters.com/article/2014/06/18/uk-china-media-
idUKKBN0ET14H20140618  



 2 

been	
  a	
  “degree	
  of	
  alarmism”	
  in	
  foreign	
  media	
  reactions.	
  
Rather	
  than	
  a	
  practical	
  shift,	
  he	
  describes	
  the	
  rules	
  as	
  “a	
  
warning	
  siren	
  alerting	
  media	
  to	
  the	
  fact	
  that	
  the	
  Party	
  […]	
  
is	
  more	
  serious	
  now	
  about	
  exercising	
  what	
  it	
  sees	
  as	
  its	
  
right	
  —	
  the	
  control	
  of	
  all	
  channels	
  of	
  information.”	
  “It	
  bears	
  
noting,	
  however,	
  that	
  there	
  is	
  little	
  of	
  substance	
  in	
  the	
  June	
  
18	
  circular	
  on	
  “critical	
  reporting”	
  that	
  we	
  can	
  say	
  
unequivocally	
  represents	
  a	
  “tightening”	
  or	
  “worsening”	
  of	
  
the	
  situation	
  for	
  journalists	
  in	
  China.	
  Which	
  is	
  not	
  to	
  say	
  —	
  I	
  
repeat,	
  NOT	
  to	
  say	
  —	
  that	
  continued	
  attention	
  to	
  the	
  issue	
  of	
  
press	
  freedom	
  in	
  China	
  is	
  not	
  crucial	
  (it	
  is),	
  or	
  that	
  there	
  is	
  any	
  
doubt	
  we’ve	
  seen	
  a	
  progressive	
  worsening	
  of	
  the	
  situation	
  for	
  
professional	
  journalists	
  and	
  internet	
  users	
  alike	
  in	
  China.”3	
  

v. Writing	
  under	
  his	
  customary	
  pen	
  name	
  Shan	
  Renping,	
  
meanwhile,	
  Global	
  Times	
  editor	
  Hu	
  Xijin	
  called	
  for	
  clearer	
  
rules	
  and	
  the	
  protection	
  of	
  journalists’	
  right	
  to	
  act	
  as	
  “a	
  
watchdog	
  of	
  public	
  opinion.”	
  But	
  he	
  drew	
  a	
  distinction	
  
between	
  “rightful”	
  media	
  criticism	
  and	
  any	
  Western-­‐flavored	
  
negative	
  comment	
  on	
  China’s	
  basic	
  political	
  system:	
  “Now	
  in	
  
China,	
  it	
  is	
  impossible	
  to	
  ban	
  all	
  critical	
  voices.	
  But	
  it	
  must	
  be	
  
noted	
  that	
  these	
  criticisms,	
  including	
  critical	
  reports,	
  are	
  bound	
  
to	
  contribute	
  to	
  the	
  development	
  of	
  Chinese	
  society.	
  They	
  
cannot	
  simply	
  follow	
  the	
  trail	
  of	
  many	
  Western	
  media,	
  because	
  
their	
  ways	
  won’t	
  always	
  match	
  Chinese	
  society.”	
  

	
  
2. Nationwide	
  Investigation	
  Into	
  Foreign	
  NGOs	
  and	
  CASS	
  in	
  China	
  for	
  ties	
  to	
  

foreign	
  forces	
  
• Chinese	
  media	
  began	
  covering	
  a	
  newly	
  launched	
  investigation	
  last	
  

week	
  after	
  information	
  about	
  the	
  probe	
  was	
  published	
  on	
  the	
  city	
  
government	
  website	
  of	
  Yuncheng,	
  Shanxi	
  Province.	
  Reuters	
  reports	
  on	
  
the	
  hushed	
  launch	
  of	
  the	
  probe	
  and	
  the	
  uneasy	
  relationship	
  between	
  
foreign	
  NGOs	
  and	
  Beijing:	
  “[...]	
  The	
  national	
  security	
  commission	
  has	
  
ordered	
  a	
  “nationwide	
  comprehensive	
  and	
  thorough	
  investigation	
  
of	
  overseas	
  NGOs	
  and	
  their	
  activities,	
  to	
  find	
  out	
  the	
  basic	
  
situation,”	
  the	
  city	
  government	
  said	
  in	
  the	
  notice.	
  The	
  move	
  is	
  
intended	
  to	
  lay	
  the	
  foundation	
  for	
  strengthening	
  and	
  standardizing	
  
management	
  as	
  the	
  next	
  step,	
  it	
  said,	
  adding	
  that	
  the	
  campaign	
  begun	
  
in	
  May	
  will	
  run	
  until	
  the	
  end	
  of	
  July.	
  The	
  posting	
  was	
  removed	
  after	
  
Chinese	
  media,	
  including	
  the	
  website	
  of	
  the	
  influential	
  magazine	
  
Caijing,	
  drew	
  attention	
  to	
  the	
  plan.”4	
  

• Earlier	
  this	
  month,	
  the	
  People’s	
  Daily	
  reported	
  on	
  a	
  top	
  anti-­graft	
  
official’s	
  claim	
  that	
  the	
  Chinese	
  Academy	
  of	
  Social	
  Sciences	
  
(CASS)	
  had	
  been	
  “infiltrated”	
  by	
  foreign	
  forces.	
  As	
  SCMP	
  reports,	
  
“the	
  CCDI	
  spoke	
  to	
  nine	
  new	
  discipline	
  inspectors	
  at	
  another	
  leading	
  
research	
  institute,	
  the	
  Chinese	
  Academy	
  of	
  Sciences,	
  about	
  their	
  roles	
  
and	
  the	
  anti-­‐graft	
  campaign	
  inside	
  that	
  academy.	
  During	
  a	
  session	
  on	
  

                                                 
3 China Media Project, http://cmp.hku.hk/2014/06/20/35513/  
4 Reuters, http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN0EV0XN20140620?irpc=932  



 3 

Xi’s	
  thoughts	
  on	
  party	
  discipline	
  at	
  Cass,	
  Zhang	
  [Yingwei]	
  said	
  the	
  
academy	
  had	
  “ideological	
  problems”.	
  These	
  included	
  using	
  academic	
  
research	
  as	
  a	
  guise	
  for	
  other	
  purposes;	
  using	
  the	
  internet	
  to	
  
promote	
  theories	
  that	
  played	
  into	
  the	
  hands	
  of	
  foreign	
  powers,	
  
allowing	
  undue	
  foreign	
  influence	
  in	
  sensitive	
  issues;	
  and	
  “illegal	
  
collusion”	
  between	
  Cass	
  experts	
  and	
  foreign	
  interests	
  at	
  sensitive	
  
times.”5	
  The	
  Economist	
  described	
  the	
  CASS’s	
  place	
  within	
  the	
  
hierarchy	
  of	
  Party	
  think-­‐tanks,	
  journals	
  and	
  other	
  organs	
  earlier	
  in	
  
March.6	
  	
  

• The	
  article	
  was	
  removed	
  from	
  Chinese	
  websites	
  after	
  becoming	
  the	
  
subject	
  of	
  a	
  censorship	
  directive,	
  but	
  can	
  still	
  be	
  seen	
  via	
  Google	
  Cache	
  
[Chinese]7.	
  The	
  second	
  article	
  in	
  the	
  above	
  list	
  of	
  directives	
  recalls	
  the	
  
anti-­‐graft	
  official’s	
  earlier	
  warning,	
  and	
  stresses	
  that	
  the	
  CASS,	
  as	
  the	
  
“soul”	
  of	
  Party	
  policy-­‐making,	
  cannot	
  afford	
  to	
  “relax	
  its	
  ideological	
  
work”	
  (“意识形态工作不能放松”).8	
  
	
  

3. Terrorism	
  in	
  Xinjiang	
  
• Amidst	
  the	
  hard	
  line	
  crackdown	
  on	
  separatism	
  in	
  Xinjiang,	
  three	
  

people	
  have	
  been	
  sentenced	
  to	
  death	
  by	
  the	
  Xinjiang	
  Intermediate	
  
People’s	
  Court	
  for	
  planning	
  the	
  attack	
  on	
  October	
  28	
  near	
  Tiananmen	
  
Gate,	
  in	
  which	
  a	
  car	
  plowed	
  into	
  the	
  crowd	
  and	
  killed	
  two	
  people,	
  as	
  
well	
  as	
  the	
  three	
  assailants.9	
  

• Following	
  the	
  recent	
  heightened	
  crackdown	
  on	
  extremist	
  forces	
  in	
  
Xinjiang,	
  CCTV	
  has	
  aired	
  a	
  23-­minute	
  English-­language	
  feature	
  on	
  
China’s	
  rising	
  problem	
  with	
  “violent	
  terrorist	
  crimes.”	
  The	
  video	
  
contains	
  graphic	
  footage	
  of	
  attacks	
  that	
  occurred	
  during	
  riots	
  in	
  
Turpan	
  during	
  June	
  2013,	
  the	
  October	
  2013	
  Tiananmen	
  jeep	
  
crash/explosion,	
  the	
  mass	
  stabbings	
  last	
  March	
  at	
  Kunming	
  railway	
  
station,	
  and	
  the	
  attack	
  on	
  an	
  Urumqi	
  market	
  last	
  month.	
  Relying	
  on	
  
video	
  footage	
  provided	
  by	
  the	
  State	
  Council	
  Information	
  Office	
  and	
  
many	
  street-­‐level	
  and	
  expert	
  interviews,	
  CCTV’s	
  report	
  ties	
  recent	
  
attacks	
  to	
  the	
  global	
  jihad	
  movement,	
  credits	
  the	
  spread	
  of	
  
“violent	
  jihad”	
  to	
  the	
  Internet	
  and	
  mobile	
  phone,	
  and	
  also	
  
attributes	
  attacks	
  to	
  and	
  thoroughly	
  describes	
  the	
  East	
  Turkestan	
  
Islamic	
  Movement	
  

• Reuters	
  reports	
  that	
  the	
  State	
  Council	
  Information	
  Office	
  also	
  
provided	
  their	
  organization	
  with	
  the	
  surveillance	
  footage,	
  noting	
  that	
  

                                                 
5 SCMP, http://www.scmp.com/news/china/article/1533020/chinese-academy-social-
sciences-infiltrated-foreign-forces-anti-graft  
6 Economist, http://www.economist.com/blogs/analects/2014/03/chinese-
politics?fsrc=scn/tw_ec/the_brains_of_the_party  
7 People’s Net, 
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:UKR9yt8UN4wJ:politics.pe
ople.com.cn/n/2014/0614/c1001-25148800.html+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=ca  
8 http://bbs.house365.com/showthread.php?threadid=4883703  
9 SCMP, http://www.scmp.com/news/china/article/1533875/three-sentenced-death-
tiananmen-square-attack  



 4 

the	
  newly	
  released	
  video	
  footage	
  signals	
  China	
  “step[ping]	
  up	
  its	
  
propaganda	
  campaign	
  to	
  counter	
  [the]	
  upsurge	
  in	
  violence.”10	
  

	
  
Diplomacy	
  
	
  
1. “1	
  Liu	
  Xiaobo	
  Plaza’	
  Could	
  Become	
  Chinese	
  Embassy’s	
  Address	
  in	
  

Washington	
  
• Following	
  a	
  call	
  from	
  U.S.	
  lawmakers,	
  the	
  House	
  Appropriations	
  

Committee	
  has	
  voted	
  in	
  favor	
  of	
  renaming	
  the	
  street	
  outside	
  of	
  
China’s	
  Washington	
  embassy	
  in	
  honor	
  of	
  human	
  rights	
  activist	
  
Liu	
  Xiaobo.	
  TIME	
  reported:	
  “[...]	
  The	
  bid	
  for	
  the	
  new	
  Chinese	
  embassy	
  
mailing	
  address	
  was	
  tacked	
  on	
  as	
  an	
  amendment	
  to	
  the	
  2015	
  State	
  
Department	
  spending	
  bill.	
  The	
  road	
  in	
  front	
  of	
  the	
  Chinese	
  embassy	
  
is	
  federally	
  owned,	
  giving	
  Congress	
  some	
  latitude	
  in	
  deciding	
  its	
  
fate.	
  (The	
  D.C.	
  Council	
  will	
  also	
  consider	
  the	
  resolution.)	
  Fourteen	
  
bipartisan	
  Congressmen,	
  led	
  by	
  Virginia	
  Republican	
  Frank	
  Wolf,	
  
shepherded	
  the	
  provision,	
  which	
  calls	
  for	
  U.S.	
  Secretary	
  of	
  State	
  John	
  
Kerry	
  to	
  institute	
  the	
  name	
  change.	
  A	
  street	
  sign	
  adorned	
  with	
  Liu’s	
  
name	
  is	
  planned.	
  [...]	
  The	
  naming	
  of	
  1	
  Liu	
  Xiaobo	
  Plaza	
  was	
  spurred	
  
on	
  by	
  Dissident	
  Squared,	
  an	
  advocacy	
  project	
  that	
  describes	
  as	
  its	
  
mission	
  “to	
  rename	
  streets	
  fronting	
  the	
  embassies	
  of	
  closed	
  
societies	
  —	
  Iran,	
  China,	
  Russia,	
  Saudi	
  Arabia	
  and	
  Syria	
  —	
  for	
  
imprisoned	
  or	
  murdered	
  dissidents.”	
  [...]”11	
  

• While	
  the	
  bill	
  is	
  expected	
  to	
  receive	
  support	
  from	
  the	
  rest	
  of	
  the	
  House	
  
of	
  Representatives,	
  Foreign	
  Policy	
  notes	
  a	
  lack	
  of	
  clarity	
  
surrounding	
  its	
  fate	
  in	
  the	
  Senate.12	
  The	
  decision	
  also	
  requires	
  
approval	
  from	
  the	
  D.C.	
  Council,	
  and	
  the	
  Washington	
  Post	
  reports	
  
that	
  Council	
  Chairman	
  Phil	
  Mendelson	
  has	
  introduced	
  a	
  resolution	
  of	
  
support,	
  citing	
  precedent	
  of	
  renaming	
  D.C.	
  roads	
  in	
  effort	
  to	
  exert	
  
diplomatic	
  pressure.	
  

• Beijing	
  is	
  not	
  pleased,	
  as	
  expected.	
  Guardian	
  relayed	
  comments	
  from	
  
China’s	
  foreign	
  affairs	
  spokeswoman	
  Hua	
  Chunying:	
  “Some	
  people	
  
from	
  the	
  United	
  States	
  have	
  used	
  so-­‐called	
  human	
  rights	
  and	
  the	
  Liu	
  
Xiaobo	
  case	
  to	
  engage	
  in	
  this	
  meaningless	
  sensationalism… It	
  is	
  
nothing	
  more	
  than	
  an	
  attempt	
  to	
  smear	
  China.	
  We	
  think	
  this	
  is	
  
purely	
  a	
  farce.”13	
  

• Newly	
  installed	
  U.S.	
  Ambassador	
  to	
  China	
  Max	
  Baucus	
  delivered	
  a	
  
speech	
  in	
  Beijing.	
  While	
  he	
  applauded	
  the	
  countries’	
  economic	
  ties	
  
and	
  mutual	
  commitment	
  to	
  a	
  “new	
  model”	
  of	
  relations,	
  he	
  also	
  

                                                 
10 Reuters, http://uk.reuters.com/article/2014/06/24/uk-china-xinjiang-
idUKKBN0EZ0T220140624  
11 Time, http://time.com/2919691/street-fight-congress-renames-road-by-chinese-
embassy-after-jailed-dissident/  
12 Foreign Policy, 
http://blog.foreignpolicy.com/posts/2014/06/24/us_foreign_policy_on_china_hits_the
_streets  
13 Guardian, http://www.theguardian.com/world/2014/jun/25/china-rename-us-
embassy-liu-xiaobo  



 5 

mentioned	
  that	
  the	
  governments	
  remain	
  divided	
  on	
  cyberspying	
  
and	
  human	
  rights:	
  “In	
  the	
  past	
  year,	
  China	
  has	
  arrested	
  several	
  
moderate	
  voices	
  who	
  had	
  peacefully	
  advocated	
  for	
  such	
  basic	
  things	
  
as	
  good	
  governance	
  and	
  the	
  rights	
  of	
  ethnic	
  minorities	
  and	
  the	
  rule	
  of	
  
law”.14	
  

• New	
  York	
  Times	
  translates	
  mixed	
  netizen	
  reaction:	
  “Online	
  in	
  China,	
  
meanwhile,	
  a	
  post	
  on	
  Sina	
  Weibo	
  was	
  getting	
  a	
  lot	
  of	
  “forwards.”	
  
It	
  reminded	
  readers	
  that	
  in	
  1966,	
  at	
  the	
  height	
  of	
  the	
  Cultural	
  
Revolution,	
  Red	
  Guards	
  renamed	
  the	
  street	
  outside	
  the	
  Soviet	
  
Embassy	
  in	
  Beijing	
  “Anti-­Revisionism	
  Road.”	
  Another	
  post,	
  from	
  a	
  
commenter	
  with	
  the	
  online	
  handle	
  “Black	
  America,”	
  complained	
  that	
  
the	
  congressional	
  action	
  was	
  an	
  example	
  of	
  “American	
  imperialism.”	
  
But,	
  in	
  what	
  appeared	
  to	
  be	
  an	
  illustration	
  of	
  the	
  rights	
  issues	
  
members	
  of	
  Congress	
  said	
  they	
  wanted	
  to	
  highlight,	
  the	
  commenter	
  
was	
  unable	
  to	
  break	
  through	
  Chinese	
  censorship	
  to	
  write	
  the	
  name	
  
“Liu	
  Xiaobo.”	
  Instead,	
  he	
  referred	
  to	
  “Someone	
  Someone	
  Someone.	
  (某
某某)”15	
  

	
  
2. New	
  Chinese	
  Map	
  Stretches	
  to	
  Stress	
  South	
  China	
  Sea	
  Claims	
  

• Xinhua	
  news	
  tweeted	
  the	
  map	
  on	
  twitter:	
  “First	
  vertical	
  map	
  of	
  China	
  
published.	
  Islands	
  in	
  South	
  China	
  Sea	
  better	
  shown	
  than	
  traditional	
  
map”	
  

• New	
  York	
  Times	
  reports:	
  “Chinese	
  claims	
  in	
  the	
  South	
  China	
  Sea	
  have	
  
appeared	
  on	
  Chinese	
  maps	
  before,	
  but	
  mostly	
  in	
  the	
  form	
  of	
  an	
  inset.	
  
The	
  new	
  map	
  takes	
  a	
  novel	
  approach.	
  It	
  was	
  presented	
  on	
  
Monday	
  in	
  Changsha,	
  the	
  capital	
  of	
  Hunan	
  Province,	
  by	
  Lei	
  Yixun,	
  
the	
  chief	
  editor	
  of	
  the	
  publishing	
  house.	
  In	
  representing	
  China’s	
  
claims,	
  the	
  map	
  has	
  10	
  dashes	
  in	
  the	
  shape	
  of	
  a	
  tongue	
  around	
  the	
  
South	
  China	
  Sea.	
  This	
  is	
  one	
  dash	
  more	
  than	
  the	
  map	
  that	
  was	
  drawn	
  
up	
  by	
  the	
  Kuomintang	
  government	
  in	
  the	
  1940s	
  and	
  that	
  is	
  often	
  cited	
  
by	
  Chinese	
  officials	
  as	
  a	
  historical	
  basis	
  for	
  the	
  Communist	
  state’s	
  
claims.	
  Many	
  people	
  call	
  that	
  earlier	
  map	
  the	
  “nine	
  dashes”	
  or	
  the	
  
“cow’s	
  tongue.”	
  The	
  new	
  vertical	
  map,	
  with	
  its	
  10	
  dashes,	
  can	
  be	
  seen	
  
on	
  the	
  English	
  website	
  of	
  People’s	
  Daily,	
  the	
  Communist	
  Party’s	
  
mouthpiece.	
  […]	
  One	
  thing	
  the	
  map	
  does	
  not	
  show	
  is	
  how	
  China	
  is	
  
moving	
  sand	
  onto	
  three	
  or	
  four	
  reefs	
  and	
  rocks	
  in	
  the	
  Spratlys	
  in	
  an	
  
effort	
  to	
  turn	
  them	
  into	
  full-­‐fledged	
  islands.	
  Foreign	
  officials	
  say	
  China	
  
has	
  been	
  doing	
  this	
  since	
  January.	
  The	
  Philippines	
  has	
  already	
  twice	
  

                                                 
14 McClatchy DC, http://www.mcclatchydc.com/2014/06/25/231456/china-blasts-
proposal-to-name.html  
15 New York Times, 
http://www.nytimes.com/glogin?URI=http://sinosphere.blogs.nytimes.com/2014/06/2
5/to-chinese-embassy-united-states-address-no-1-liu-xiaobo-
plaza/&OQ=_phpQ3DtrueQ26_typeQ3DblogsQ26_rQ3D0&OP=6ff8231Q2F6wSt65
Q2At6Q22Q22Q226Q5CSSBQ5BPwQ5DmQ3DSQ24S  



 6 

filed	
  formal	
  complaints	
  with	
  China	
  over	
  the	
  island	
  construction,	
  and	
  
Vietnam	
  and	
  the	
  United	
  States	
  have	
  both	
  denounced	
  it.”16	
  

• China	
  Real	
  Time’s	
  Wayne	
  Ma	
  posted	
  an	
  explanation	
  of	
  the	
  new	
  map’s	
  
rationale	
  and	
  some	
  official	
  and	
  unofficial	
  reactions:	
  “[This	
  map]	
  will	
  
give	
  the	
  reader	
  a	
  comprehensive	
  and	
  intuitive	
  awareness	
  of	
  China’s	
  
entire	
  map,”	
  Xinhua	
  said,	
  citing	
  Lei	
  Yixun,	
  the	
  editor	
  in	
  chief	
  of	
  Hunan	
  
Map	
  Press.	
  “Readers	
  won’t	
  ever	
  think	
  again	
  that	
  China’s	
  territory	
  
has	
  primary	
  and	
  secondary	
  claims.”	
  “Some	
  map-­‐publishing	
  
authorities	
  in	
  some	
  provinces	
  issued	
  a	
  new	
  version	
  of	
  China’s	
  map,	
  
and	
  I	
  believe	
  their	
  goal	
  of	
  doing	
  this	
  is	
  to	
  serve	
  the	
  public,”	
  foreign	
  
ministry	
  spokeswoman	
  Hua	
  Chunying	
  said	
  Wednesday	
  at	
  a	
  regular	
  
news	
  briefing.	
  “There	
  is	
  no	
  need	
  to	
  over-­‐read	
  their	
  intentions.	
  China’s	
  
position	
  on	
  the	
  South	
  China	
  Sea	
  is	
  consistent	
  and	
  clear.	
  There	
  is	
  no	
  
change	
  in	
  our	
  position.”17	
  

• Just	
  interesting:	
  How	
  countries	
  and	
  territories	
  are	
  depicted	
  on	
  maps	
  is	
  
a	
  sensitive	
  issue	
  that	
  Google	
  has	
  had	
  to	
  grapple	
  with.	
  Currently,	
  
Google	
  Maps	
  maintains	
  different	
  versions	
  of	
  its	
  mapping	
  platform	
  to	
  
comply	
  with	
  local	
  laws	
  in	
  “around	
  half	
  a	
  dozen”	
  different	
  countries.	
  
The	
  Telegraph’s	
  Matthew	
  Sparkes	
  reports:	
  “If	
  you	
  look	
  at	
  Arunachal	
  
Pradesh,	
  one	
  of	
  India’s	
  29	
  states,	
  from	
  the	
  Indian	
  version	
  of	
  the	
  
website	
  you	
  will	
  see	
  the	
  border	
  that	
  its	
  government	
  believes	
  to	
  be	
  
correct.	
  View	
  the	
  same	
  region	
  from	
  within	
  China	
  and	
  it	
  appears	
  as	
  
“South	
  Tibet”	
  under	
  Chinese	
  control.	
  From	
  within	
  the	
  UK	
  you	
  see	
  both	
  
borders	
  marked	
  with	
  a	
  dotted	
  line	
  to	
  indicate	
  that	
  there	
  is	
  a	
  local	
  
dispute.”18	
  

	
  
Taiwan	
  	
  
	
  
1. China’s	
  director	
  of	
  the	
  Taiwan	
  Affairs	
  Office	
  (TAO)	
  visited	
  Taiwan	
  

• Last	
  week,	
  the	
  director	
  of	
  China’s	
  Taiwan	
  Affairs	
  Office	
  (TAO)	
  Zhang	
  
Zhijun	
  travelled	
  to	
  Taipei	
  to	
  rebuild	
  broken	
  ties	
  after	
  the	
  Sunflower	
  
Movement,	
  making	
  him	
  China's	
  most	
  senior	
  official	
  ever	
  to	
  visit	
  
Taiwan.	
  Upon	
  arrival,	
  Zhang	
  was	
  greeted	
  by	
  dozens	
  of	
  protesters	
  
including	
  the	
  leaders	
  of	
  the	
  Sunflower	
  Movement	
  Lin	
  Fei-­‐fan	
  and	
  Chen	
  
Wei-­‐ting	
  at	
  the	
  Novotel	
  Hotel	
  near	
  the	
  Taoyuan	
  Airport	
  where	
  the	
  
meeting	
  between	
  Zhang	
  and	
  Chairman	
  of	
  Taiwan's	
  Mainland	
  Affairs	
  
Council	
  (MAC)	
  Wang	
  Yu-­‐chi	
  would	
  be	
  held.	
  

• Meanwhile,	
  based	
  on	
  the	
  Facebook	
  page	
  of	
  Democracy	
  Tautin,	
  
members	
  of	
  the	
  group	
  and	
  the	
  Democratic	
  Front	
  Against	
  the	
  Cross-­‐
Strait	
  Trade	
  in	
  Services	
  Agreement	
  stayed	
  in	
  Novotel	
  last	
  Tuesday	
  
night,	
  preparing	
  to	
  protest	
  against	
  the	
  meeting	
  of	
  Wang	
  and	
  Zhang	
  on	
  
the	
  next	
  day.	
  However,	
  on	
  Wednesday	
  morning,	
  Democracy	
  Tautin	
  

                                                 
16 New York Times, http://sinosphere.blogs.nytimes.com/2014/06/25/china-unveils-
new-map-of-south-china-sea/  
17 Wall Street Journal, http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2014/06/25/china-new-
weapon-in-the-battle-for-the-south-china-sea-is-a-vertical-map/  
18 Telegraph, http://www.telegraph.co.uk/technology/google/10922595/Revealed-
how-Google-moves-international-borders.html  



 7 

said	
  that	
  a	
  group	
  of	
  people	
  in	
  black	
  who	
  claimed	
  to	
  be	
  customer	
  
service	
  agents	
  of	
  the	
  hotel	
  broke	
  into	
  the	
  rooms,	
  which	
  triggered	
  
an	
  argument.	
  Democracy	
  Tautin	
  said	
  that	
  the	
  police	
  did	
  not	
  give	
  
any	
  reasons	
  for	
  why	
  they	
  broke	
  into	
  their	
  hotel	
  rooms,	
  and	
  police	
  
even	
  claimed	
  that	
  their	
  actions	
  were	
  legal	
  which	
  was	
  a	
  lie	
  to	
  
cover	
  up	
  their	
  use	
  of	
  violence.19	
  

• Meanwhile,	
  protest	
  leaders	
  Lin	
  Fei-­‐fan,	
  Chen	
  Wei-­‐ting,	
  Huang	
  Kuo-­‐
chang	
  and	
  Lin	
  Chi-­‐hua	
  were	
  denied	
  Visa	
  to	
  Hong	
  Kong.	
  They	
  had	
  
planned	
  to	
  attend	
  a	
  forum	
  next	
  Monday	
  by	
  the	
  New	
  School	
  for	
  
Democracy,	
  a	
  group	
  that	
  promotes	
  political	
  reform	
  in	
  China.	
  They	
  also	
  
had	
  wanted	
  to	
  attend	
  a	
  protest	
  march	
  next	
  Tuesday.	
  ”We	
  suspect	
  that	
  
this	
  is	
  deliberate	
  political	
  suppression	
  by	
  the	
  Chinese	
  Communist	
  
Party	
  and	
  the	
  Hong	
  Kong	
  government,”	
  they	
  said	
  in	
  a	
  Facebook	
  
posting.	
  Hong	
  Kong	
  immigration	
  representatives	
  said	
  they	
  would	
  not	
  
comment	
  specifically	
  on	
  the	
  case.20	
  

	
  
2. Taiwanese	
  scholar	
  publishes	
  paper	
  “China’s	
  influence	
  on	
  Taiwan’s	
  media”	
  

a. Taiwan	
  watcher	
  Ben	
  Goren	
  discussed	
  the	
  newly-­published	
  Asian	
  
Survey	
  article.	
  “…Hsu	
  identifies	
  how	
  a	
  small	
  proportion	
  of	
  those	
  
media,	
  specifically	
  in	
  print	
  and	
  cable	
  TV	
  news	
  stations,	
  came	
  to	
  
dominate	
  the	
  market	
  and	
  greatly	
  influence	
  public	
  opinion.	
  The	
  
success	
  and	
  growing	
  partisanship	
  of	
  these	
  outlets	
  then	
  made	
  them	
  
attractive	
  targets	
  for	
  politicians	
  and	
  parties	
  in	
  Taiwan	
  and	
  China	
  
who	
  were	
  seeking	
  to	
  shape	
  public	
  opinion	
  in	
  their	
  favour	
  and	
  
sway	
  the	
  outcomes	
  of	
  important	
  elections.	
  Hsu	
  focuses	
  on	
  three	
  
broad	
  areas	
  to	
  illustrate	
  and	
  flesh	
  out	
  an	
  argument	
  that	
  Taiwan’s	
  
media	
  environment	
  is	
  facing	
  political	
  pressure	
  to	
  limit	
  or	
  censor	
  
its	
  criticisms	
  of	
  China,	
  pressure	
  produced	
  from	
  a	
  conflict	
  between	
  
maintaining	
  editorial	
  freedom	
  and	
  the	
  price	
  extracted	
  by	
  Beijing	
  
for	
  Taiwanese	
  seeking	
  investment	
  and	
  sales	
  opportunities	
  in	
  
Chinese	
  markets.	
  These	
  cases	
  examine	
  the	
  takeover	
  of	
  the	
  partisan	
  
pro-­KMT	
  China	
  Times	
  Group	
  by	
  Want	
  Want	
  Group	
  Chairman	
  Tsai	
  
Eng-­meng,	
  examples	
  of	
  Chinese	
  pressure	
  on	
  Taiwanese	
  media	
  
proprietors	
  and	
  the	
  rising	
  frequency	
  of	
  illegal	
  embedded	
  
advertising,	
  and	
  finally	
  the	
  controversy	
  surrounding	
  the	
  sale	
  of	
  
Next	
  Media,	
  the	
  public	
  backlash	
  and	
  Anti-­Media	
  Monopoly	
  
Movement	
  which	
  it	
  engendered,	
  and	
  the	
  related	
  protests	
  over	
  the	
  
Cross-­Strait	
  Service	
  Trade	
  Agreement’s	
  (CSSTA)	
  provisions	
  for	
  
allowing	
  greater	
  Chinese	
  investment	
  in	
  the	
  Taiwanese	
  publishing	
  
sector….Analysts	
  of	
  Taiwanese	
  politics	
  will	
  find	
  in	
  this	
  paper	
  much	
  to	
  
discuss,	
  including	
  a	
  number	
  of	
  illuminating	
  anecdotes	
  and	
  pieces	
  of	
  
primary	
  evidence.”21	
  

                                                 
19 China Post, http://www.chinapost.com.tw/taiwan/china-taiwan-
relations/2014/06/26/411009/Sunflower-leaders.htm 
20 New York Times, http://sinosphere.blogs.nytimes.com/2014/06/25/taiwan-protest-
leaders-blocked-from-visiting-hong-kong/?_php=true&_type=blogs&_r=0  
21 Chinet, http://chinet.cz/reviews/contemporary-china/chinas-influence-on-taiwans-
media/  



 8 

	
  
Hong	
  Kong	
  
	
  
1. Big	
  voter	
  turnout	
  in	
  Hong	
  Kong’s	
  unofficial	
  referendum	
  

• More	
  than	
  780,000	
  voted	
  as	
  the	
  poll	
  ended	
  yesterday	
  at	
  10pm.	
  
The	
  proposal	
  tabled	
  by	
  the	
  Alliance	
  for	
  True	
  Democracy,	
  a	
  group	
  
comprising	
  26	
  of	
  the	
  27	
  pan-­‐democratic	
  lawmakers,	
  won	
  the	
  
referendum.	
  A	
  joint	
  blueprint	
  put	
  forward	
  by	
  Scholarism	
  and	
  the	
  
Federation	
  of	
  Students	
  came	
  second	
  with	
  302,567	
  votes	
  (38.4	
  per	
  
cent),	
  followed	
  by	
  a	
  People	
  Power's	
  proposal,	
  which	
  clinched	
  81,588	
  
votes	
  (10.4	
  per	
  cent).	
  All	
  three	
  call	
  for	
  the	
  public	
  to	
  be	
  allowed	
  to	
  
nominate	
  candidates	
  for	
  the	
  2017	
  chief	
  executive	
  election,	
  an	
  idea	
  
repeatedly	
  dismissed	
  by	
  Beijing	
  as	
  inconsistent	
  with	
  the	
  Basic	
  Law.	
  
About	
  88	
  per	
  cent	
  of	
  voters	
  agreed	
  that	
  the	
  Legislative	
  Council	
  
should	
  veto	
  any	
  reform	
  proposal	
  put	
  forward	
  by	
  the	
  government	
  
if	
  it	
  failed	
  to	
  meet	
  international	
  standards,	
  compared	
  with	
  7.5	
  per	
  
cent	
  who	
  disagreed.22	
  

• How	
  was	
  the	
  vote	
  designed?	
  See	
  here23	
  Voters	
  can	
  vote	
  on	
  website,	
  
smartphone	
  apps	
  or	
  polling	
  stations	
  on	
  June	
  22.	
  The	
  mobile	
  
application	
  used	
  for	
  voting	
  has	
  become	
  the	
  most	
  popular	
  iPhone	
  app	
  
in	
  Hong	
  Kong	
  and	
  the	
  second	
  most-­‐popular	
  for	
  Android-­‐based	
  
devices.	
  

• Organizers	
  had	
  said	
  that	
  they	
  hoped	
  for	
  at	
  least	
  100,000	
  participants	
  
in	
  a	
  poll	
  that	
  has	
  been	
  condemned	
  as	
  “illegal	
  and	
  invalid”	
  by	
  the	
  
central	
  government	
  in	
  Beijing.	
  Most	
  votes	
  have	
  been	
  cast	
  online,	
  
through	
  a	
  website	
  or	
  by	
  smartphone,	
  but	
  on	
  last	
  Sunday	
  polling	
  
centers	
  opened	
  across	
  Hong	
  Kong,	
  and	
  people	
  voted	
  in	
  curtained	
  
booths.	
  	
  

• Before	
  the	
  voting	
  started,	
  the	
  online	
  voting	
  system	
  suffered	
  Hong	
  
Kong’s	
  largest	
  and	
  most	
  severe	
  cyber-­‐attack.	
  New	
  York	
  Times	
  reports:	
  
“Matthew	
  Prince,	
  chief	
  executive	
  and	
  co-­‐founder	
  of	
  the	
  San	
  Francisco-­‐
based	
  company	
  CloudFlare,	
  said	
  in	
  an	
  email	
  Friday	
  that	
  the	
  
distributed	
  denial-­‐of-­‐service	
  attack	
  (also	
  known	
  as	
  DDoS)	
  on	
  Occupy	
  
Central’s	
  voting	
  platform	
  was	
  “one	
  of	
  the	
  largest	
  and	
  most	
  
persistent”	
  ever.	
  Mr.	
  Prince	
  said	
  the	
  attackers	
  appeared	
  to	
  have	
  
commanded	
  a	
  network	
  of	
  compromised	
  computers	
  around	
  the	
  world	
  
to	
  overwhelm	
  the	
  platform	
  with	
  traffic	
  in	
  hopes	
  of	
  disabling	
  it.	
  The	
  
owners	
  of	
  the	
  computers	
  exploited	
  in	
  such	
  attacks	
  are	
  usually	
  
unaware	
  that	
  they	
  have	
  been	
  compromised.”24	
  

• The	
  State	
  Council	
  Information	
  Office	
  has	
  ordered	
  mainland	
  media	
  to	
  
find	
  and	
  delete	
  all	
  news	
  related	
  to	
  the	
  6/22	
  Hong	
  Kong	
  referendum,	
  
thoroughly	
  clean	
  up	
  related	
  comments,	
  and	
  promptly	
  send	
  a	
  work	
  

                                                 
22 SCMP, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1543231/nearly-800000-
hongkongers-vote-occupy-central-poll  
23 Occupy Central, http://oclp.hk/index.php?route=occupy/eng_detail&eng_id=4  
24 New York Times, http://sinosphere.blogs.nytimes.com/2014/06/21/cyberattack-on-
hong-kong-vote-was-among-largest-ever-security-chief-
says/?_php=true&_type=blogs&_r=0  



 9 

report	
  [on	
  your	
  progress];	
  forcibly	
  cancel	
  blogs	
  and	
  microblog	
  posts	
  
reprinting	
  harmful	
  information;	
  ensure	
  that	
  no	
  information	
  related	
  to	
  
the	
  referendum	
  appears	
  online.	
  Guangdong	
  Province	
  is	
  to	
  cut	
  signal	
  
on	
  all	
  programs	
  from	
  Hong	
  Kong	
  television	
  stations,	
  especially	
  on	
  June	
  
22.25	
  

• An	
  editorial	
  in	
  the	
  official	
  Global	
  Times	
  reflected	
  Beijing’s	
  response	
  to	
  
the	
  poll:	
  “The	
  opposition	
  groups	
  and	
  their	
  overseas	
  supporters	
  
have	
  overestimated	
  the	
  effect	
  of	
  an	
  illegal	
  farce.	
  Neither	
  China’s	
  
central	
  government	
  nor	
  the	
  Hong	
  Kong	
  government	
  will	
  admit	
  the	
  
results	
  of	
  the	
  poll.	
  It	
  would	
  be	
  ridiculous	
  to	
  determine	
  the	
  direction	
  of	
  
Hong	
  Kong’s	
  political	
  reform	
  with	
  this	
  informal	
  referendum.	
  As	
  a	
  
special	
  administrative	
  region	
  of	
  China,	
  Hong	
  Kong	
  can’t	
  launch	
  any	
  
referendum	
  without	
  the	
  authority	
  of	
  the	
  central	
  government.	
  The	
  
country	
  would	
  fall	
  into	
  tumult	
  if	
  all	
  regions	
  conducted	
  similar	
  
referendums.	
  In	
  particular,	
  the	
  electronic	
  poll	
  by	
  Hong	
  Kong’s	
  
opposition	
  groups	
  seems	
  like	
  a	
  joke	
  where	
  it	
  is	
  highly	
  possible	
  to	
  
cheat.	
  Who	
  knows	
  how	
  many	
  votes	
  were	
  fabricated?	
  Throughout	
  
the	
  world,	
  we	
  have	
  never	
  heard	
  of	
  making	
  major	
  political	
  decisions	
  via	
  
an	
  electronic	
  ballot.	
  This	
  “invention”	
  is	
  tinged	
  with	
  mincing	
  
ludicrousness.”26	
  

• But	
  as	
  voter	
  turnout	
  surpasses	
  700K,	
  some	
  Chinese	
  state	
  media	
  and	
  
scholars	
  changed	
  to	
  a	
  more	
  moderate	
  stance.	
  For	
  example,	
  Rao	
  
Geping,	
  a	
  member	
  of	
  the	
  Basic	
  Law	
  Committee,	
  said	
  the	
  public	
  vote	
  
reflected	
  the	
  demand	
  of	
  some	
  people	
  in	
  Hong	
  Kong,	
  even	
  if	
  it	
  was	
  not	
  
legally	
  binding.	
  "We	
  can	
  take	
  it	
  as	
  a	
  form	
  of	
  public	
  opinion	
  expressed	
  
by	
  some	
  people	
  in	
  Hong	
  Kong…I	
  am	
  not	
  sure	
  if	
  the	
  turnout	
  is	
  accurate.	
  
I	
  think	
  it	
  nonetheless	
  reflects	
  the	
  demand	
  of	
  some	
  people	
  in	
  Hong	
  
Kong,	
  though	
  I	
  dare	
  not	
  say	
  it's	
  a	
  view	
  adopted	
  by	
  everybody.	
  So	
  the	
  
Hong	
  Kong	
  government	
  and	
  the	
  central	
  government	
  have	
  to	
  take	
  it	
  
seriously.”	
  The	
  Chinese	
  Association	
  of	
  Hong	
  Kong	
  and	
  Macau	
  Studies	
  
vice-­‐chairman	
  Qi	
  Pengfei	
  agreed	
  that	
  although	
  the	
  turnout	
  might	
  have	
  
been	
  exaggerated,	
  the	
  poll	
  reflected	
  the	
  views	
  of	
  those	
  who	
  took	
  part.	
  
Hong	
  Kong	
  Chief	
  Executive	
  Leung	
  Chun-­‐ying	
  said	
  he	
  disagreed	
  with	
  an	
  
editorial	
  in	
  the	
  state-­‐run	
  Global	
  Times	
  newspaper,	
  which	
  described	
  
turnout	
  for	
  the	
  poll	
  as	
  "no	
  match"	
  for	
  the	
  1.3	
  billion	
  population	
  of	
  
China.	
  27	
  

• Meanwhile,	
  Taiwan	
  Sunflower	
  Movement	
  protest	
  leader	
  Chen	
  
Weiting,	
  together	
  with	
  Lin	
  Chi-­‐hua,	
  an	
  academic	
  at	
  Soochow	
  
University	
  in	
  Taipei,	
  who	
  planned	
  to	
  join	
  the	
  July	
  1	
  rally,	
  were	
  denied	
  
entry	
  to	
  Hong	
  Kong	
  yesterday	
  and	
  deported	
  back	
  to	
  Taiwan	
  right	
  
away	
  at	
  the	
  HK	
  International	
  Airport.	
  Both	
  attempted	
  to	
  enter	
  HK	
  with	
  
a	
  Mainland	
  Travel	
  Permit	
  for	
  Taiwan	
  Residents,	
  known	
  as	
  "Tai	
  Bao	
  
Zheng".	
  This	
  permit	
  supposedly	
  allows	
  Taiwanese	
  a	
  visa-­‐free	
  stay	
  in	
  

                                                 
25 China Digital Times, http://chinadigitaltimes.net/2014/06/minitrue-hong-kong-
referendum/  
26 Global Times, http://www.globaltimes.cn/content/866987.shtml  
27 SCMP, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1540424/occupy-central-
poll-should-be-taken-seriously-urges-mainland-basic  



 10 

the	
  city	
  for	
  up	
  to	
  seven	
  days.	
  However,	
  Immigration	
  officers	
  said	
  that	
  
their	
  permits	
  were	
  not	
  valid	
  anymore,	
  although	
  Chen’s	
  permit	
  would	
  
only	
  expire	
  in	
  2018.28	
  	
  

	
  
	
  	
  

                                                 
28 SCMP, http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1543055/taiwanese-
activists-who-planned-join-july-1-rally-denied-entry-hong  


